Na sve popularnijim letnjim festivalima šitom sveta, generiše se velika količina ambalaže od pića. Ova dešavanja kojih je ovog leta u Srbiji bilo mnogo, kompanije su prepoznale kao priliku za građenje svesti posetilaca o reciklaži ambalaže i prikupljanje ambalažnog otpada.
Letnji festivali širom Evrope okupljaju na hiljade mladih, koji uživaju u muzici i noćnom provodu. Baš zato, to su mesta gde se za samo dan ili nekoliko dana koliko traju, konzumira velika količina napitaka pa tako stvore desetine i stotine hiljada komada prazne ambalaže koji često postanu otpad. Još gore, nisu retki prizori da se narednog dana vidi velika količina otpada na travi, oko bina, ili u kampovima.
Baš zato, kompanija TOMRA Collection Srbija postala je aktivan učesnik festivala, i član ekosistema kompanija koje se trude da festivali budu prilika za preokret i na polju ekologije, a ne samo muzike i provoda.
Tokom letnje sezone, TOMRA Collection Srbija povezala se sa glavnim festivalima u zemlji, i velikim tačkama okupljanja mladih, kao što su EXIT festival u Novom Sadu, Arsenal fest u Kragujevcu, Lovefest u Vrnjačkoj Banji, Burger fest u Beogradu, Festival zdravog duha u Ovčar Banji, i tako dalje. Iako možda kompanije koje se bave prikupljanjem ambalaže nisu prva asocijacija na ovakve događaje, iskustvo nas uči da baš treba da budu: svi ovi događaji okupe jako veliki broj ljudi, dešavaju se u toplo vreme na otvorenom, i naravno imaju veliku prodaju napitaka. To znači da je za uspešnu realizaciju ovakvih događaja neophodno da imaju partnera za prikupljanje sve te prazne ambalaže i dalje slanje na reciklažu. A da bi to sve uspešno funkcionisalo, reciklažni automati moraju biti pouzdani, brzi i intuitivni, jer posetioci nemaju strpljenja ni pažnje da se uče tehnologiji, već predaja prazne ambalaže mora biti jednostavna i laka da bi bila uspešna. A možda čak može biti i zabavna?
Mehanizmi za kreativnu aktivaciju, sistem nagrađivanja i prilike za fotografisanje pokazali su se kao odlične tehnike da se poveća stopa prikupljene ambalaže, ubrza odziv mladih ljudi, i na kraju postignu bolji rezultati.
Primera radi, na ovogodišnjem EXIT festivalu, u okviru Green Exit platforme, kompanija TOMRA Collection Srbija ukrstila je snage sa partnerima poput Ball Corporation, Heineken, Coca Cola, Ekostar Pak, i Solagro Smart Recycling. Uz aktivno učešće svih, 35 promotera sa ručnim skenerima i rančevima za prikupljanje ambalaže, i TOMRA reciklažne automate, sakupljeno je blizu 600 kg prazne ambalaže za četiri dana. Upravo je kombinacjia fiksno postavljenih mašina na strateškim lokacijama i mobilnih sistema koje su nosili promoteri doprinela visokoj stopi sakupljene ambalaže na ovom festivalu. Više od 40.000 komada ambalaže poslato je na reciklažu, što je sjajan uspeh, i čak četiri puta veća količina nego prethodne godine. TOMRA reciklažni automati bili su strateški postavljeni kod glavnih festivalskih bina kao i u kampu. Ali, ono što je možda najviše pomoglo, jeste mehanika gde se na svakih 5 prikupljenih komada ambalaže dobija piće na poklon. Upravo to nateralo je mnoge ljude da razmisle gde odlažu ambalažu i čak sakupe praznu flašu ili limenku kada je vide na putu.
Slično je bilo i na Arsenal festu u Kragujevcu: brojni posetioci okupili su se zbog muzičkog programa, ali je zahvaljujući dobroj mehanici u saradnji sa partnerima i jednostavnosti upotrebe TOMRA S1 reciklažni automat bio aktivan deo sadržaja festivala. Bojana Milašinović, generalna direktorka TOMRA Collection Srbija i Crna Gora rekla je: „Posebno nas raduje kada možemo biti prisutni na festivalima kao ekološki ambasadori i promovisati važnost reciklaže. Naša misija se nastavlja, ovo je samo početak. Nastavljamo sa našim naporima da podignemo svest o važnosti reciklaže i očuvanju naše planete. Podrška je ključna za stvaranje održivije budućnosti.“
Na Burger festivalu, u saradnji sa kompanijom Sekopak, TOMRA Collection Srbija je posetiocima omogućila da prikupljaju praznu ambalažu kako bi je zajedno reciklirali, a uz to su na svakih pet ubačenih boca dobijali vaučer za Coca Cola Zero, zahvaljujući kompaniji Coca Cola. TOMRA reciklažni automat na ovaj način bio je dostupan velikom broju ljudi, i bili su motivisani da direktno isprobaju TOMRA tehnologiju i vide kako je jednostavno a i korisno reciklirati.
Iskustva su pozitivna i kod festivala koji se baziraju na sportu, poput Beogradskog Maratona, ili Festivala Zdravog duha u Ovčar Banji. Takva vrsta događaja takođe privuče puno ljudi i iziskuje veliku konzumaciju napitaka, tako da je logično i korisno da reciklažni automati budu odmah uz sportske staze i tačke za predah.
Opšti zaključak ovog leta je da su festivali više nego sjajna prilika za edukaciju, reciklažu i približavanje koncepta cirkularnosti široj publici. Takođe je postalo evidentno da mladi ljudi imaju jako pozitivan stav i dobru volju da čuvaju svoju okolinu. Sistemi nagrađivanja su se odlično pokazali, jer stvarno motivišu ljude ne samo da ne bacaju svoju ambalažu, već i da sakupe svu bačenu ambalažu koju vide – ona time u percepciji postaje dragocen resurs a ne otpad. I naravno, kada je nagrada adekvatna, ljudi posvećuju više pažnje i zaista se trude da pravilno koriste reciklažne automate, pa samim tim potreba za dodatnom edukacijom ili servisnom podrškom na terenu postaje mnogo manja. A ovo je izvodljivo uz dobra partnerstva i dobru organizaciju.
Do neke naredne prilike, i narednog festivala, svi možemo dati doprinos:
- Nastavimo da prikupljamo praznu ambalažu kod kuće i na poslu
- Podelite korisne informacije o značaju reciklaže sa svojim prijateljiima i porodicom
- Pratite aktivnosti TOMRA Collection Srbija, i priključite se budućim projektima
Naravno, za sve one koji žele da isprobaju TOMRA tehnologiju i vide kako rade reciklažni automati, ili kako oni mogu biti korisni za njihovo poslovanje, mogu da posete TOMRA showroom u Beogradu prijavom ovde.