back to top

Letnji festivali kao sjajna prilika za reciklažu ambalaže

Na sve popularnijim letnjim festivalima šitom sveta, generiše se velika količina ambalaže od pića. Ova dešavanja kojih je ovog leta u Srbiji bilo mnogo, kompanije su prepoznale kao priliku za građenje svesti posetilaca o reciklaži ambalaže i prikupljanje ambalažnog otpada.

Letnji festivali širom Evrope okupljaju na hiljade mladih, koji uživaju u muzici i noćnom provodu. Baš zato, to su mesta gde se za samo dan ili nekoliko dana koliko traju, konzumira velika količina napitaka pa tako stvore desetine i stotine hiljada komada prazne ambalaže koji često postanu otpad. Još gore, nisu retki prizori da se narednog dana vidi velika količina otpada na travi, oko bina, ili u kampovima.

Baš zato, kompanija TOMRA Collection Srbija postala je aktivan učesnik festivala, i član ekosistema kompanija koje se trude da festivali budu prilika za preokret i na polju ekologije, a ne samo muzike i provoda.

Reciklaža ambalaže Exit
Fotografija: By EXIT Photo Team

Tokom letnje sezone, TOMRA Collection Srbija povezala se sa glavnim festivalima u zemlji, i velikim tačkama okupljanja mladih, kao što su EXIT festival u Novom Sadu, Arsenal fest u Kragujevcu, Lovefest u Vrnjačkoj Banji, Burger fest u Beogradu, Festival zdravog duha u Ovčar Banji, i tako dalje. Iako možda kompanije koje se bave prikupljanjem ambalaže nisu prva asocijacija na ovakve događaje, iskustvo nas uči da baš treba da budu: svi ovi događaji okupe jako veliki broj ljudi, dešavaju se u toplo vreme na otvorenom, i naravno imaju veliku prodaju napitaka. To znači da je za uspešnu realizaciju ovakvih događaja neophodno da imaju partnera za prikupljanje sve te prazne ambalaže i dalje slanje na reciklažu. A da bi to sve uspešno funkcionisalo, reciklažni automati moraju biti pouzdani, brzi i intuitivni, jer posetioci nemaju strpljenja ni pažnje da se uče tehnologiji, već predaja prazne ambalaže mora biti jednostavna i laka da bi bila uspešna. A možda čak može biti i zabavna?

Mehanizmi za kreativnu aktivaciju, sistem nagrađivanja i prilike za fotografisanje pokazali su se kao odlične tehnike da se poveća stopa prikupljene ambalaže, ubrza odziv mladih ljudi, i na kraju postignu bolji rezultati.

Primera radi, na ovogodišnjem EXIT festivalu, u okviru Green Exit platforme, kompanija TOMRA Collection Srbija ukrstila je snage sa partnerima poput Ball Corporation, Heineken, Coca Cola, Ekostar Pak, i Solagro Smart Recycling. Uz aktivno učešće svih, 35 promotera sa ručnim skenerima i rančevima za prikupljanje ambalaže, i TOMRA reciklažne automate, sakupljeno je blizu 600 kg prazne ambalaže za četiri dana. Upravo je kombinacjia fiksno postavljenih mašina na strateškim lokacijama i mobilnih sistema koje su nosili promoteri doprinela visokoj stopi sakupljene ambalaže na ovom festivalu. Više od 40.000 komada ambalaže poslato je na reciklažu, što je sjajan uspeh, i čak četiri puta veća količina nego prethodne godine. TOMRA reciklažni automati bili su strateški postavljeni kod glavnih festivalskih bina kao i u kampu. Ali, ono što je možda najviše pomoglo, jeste mehanika gde se na svakih 5 prikupljenih komada ambalaže dobija piće na poklon. Upravo to nateralo je mnoge ljude da razmisle gde odlažu ambalažu i čak sakupe praznu flašu ili limenku kada je vide na putu.

Reciklaža ambalaže Arsenal fest
Fotogrfija: TOMRA Collection Stbija

Slično je bilo i na Arsenal festu u Kragujevcu: brojni posetioci okupili su se zbog muzičkog programa, ali je zahvaljujući dobroj mehanici u saradnji sa partnerima i jednostavnosti upotrebe TOMRA S1 reciklažni automat bio aktivan deo sadržaja festivala. Bojana Milašinović, generalna direktorka TOMRA Collection Srbija i Crna Gora rekla je: „Posebno nas raduje kada možemo biti prisutni na festivalima kao ekološki ambasadori i promovisati važnost reciklaže. Naša misija se nastavlja, ovo je samo početak. Nastavljamo sa našim naporima da podignemo svest o važnosti reciklaže i očuvanju naše planete. Podrška je ključna za stvaranje održivije budućnosti.“

Na Burger festivalu, u saradnji sa kompanijom Sekopak, TOMRA Collection Srbija je posetiocima omogućila da prikupljaju praznu ambalažu kako bi je zajedno reciklirali, a uz to su na svakih pet ubačenih boca dobijali vaučer za Coca Cola Zero, zahvaljujući kompaniji Coca Cola. TOMRA reciklažni automat na ovaj način bio je dostupan velikom broju ljudi, i bili su motivisani da direktno isprobaju TOMRA tehnologiju i vide kako je jednostavno a i korisno reciklirati.

Iskustva su pozitivna i kod festivala koji se baziraju na sportu, poput Beogradskog Maratona, ili Festivala Zdravog duha u Ovčar Banji. Takva vrsta događaja takođe privuče puno ljudi i iziskuje veliku konzumaciju napitaka, tako da je logično i korisno da reciklažni automati budu odmah uz sportske staze i tačke za predah.

Opšti zaključak ovog leta je da su festivali više nego sjajna prilika za edukaciju, reciklažu i približavanje koncepta cirkularnosti široj publici. Takođe je postalo evidentno da mladi ljudi imaju jako pozitivan stav i dobru volju da čuvaju svoju okolinu. Sistemi nagrađivanja su se odlično pokazali, jer stvarno motivišu ljude ne samo da ne bacaju svoju ambalažu, već i da sakupe svu bačenu ambalažu koju vide – ona time u percepciji postaje dragocen resurs a ne otpad. I naravno, kada je nagrada adekvatna, ljudi posvećuju više pažnje i zaista se trude da pravilno koriste reciklažne automate, pa samim tim potreba za dodatnom edukacijom ili servisnom podrškom na terenu postaje mnogo manja. A ovo je izvodljivo uz dobra partnerstva i dobru organizaciju.

Do neke naredne prilike, i narednog festivala, svi možemo dati doprinos:

  • Nastavimo da prikupljamo praznu ambalažu kod kuće i na poslu
  • Podelite korisne informacije o značaju reciklaže sa svojim prijateljiima i porodicom
  • Pratite aktivnosti TOMRA Collection Srbija, i priključite se budućim projektima

Naravno, za sve one koji žele da isprobaju TOMRA tehnologiju i vide kako rade reciklažni automati, ili kako oni mogu biti korisni za njihovo poslovanje, mogu da posete TOMRA showroom u Beogradu prijavom ovde.