Sajamske manifestacije su zbog korona virusa pretrpele velike promene i ograničenja a kako se to odrazilo na sajmove ambalaže i kada će biti moguće ponovo putovati istražili smo u nastavku
Više od godinu dana trajanja pandemije korona virusa značajno je uticalo na način funkcinisanja privrede u celini, ali postoje one delatnosti koje su se suočile sa najvećim ograničenjima i gde je negativni uticaj pandemije najočigediniji jer je bilo nemoguće obavljati delatnost. Jedna od tih oblasti a možda i najviše pogođena je industrija održavanja svih vrsta događaja i velikih međunarodnih sajamskih manifestacija.
Uvidevši da će mere protiv COVIDA-19 potrajati, većina organizatora se odlučila da nedostatak klasičnih sajamskih manifestacija svojim posetiocima u zamenu ponudi onlajn stručne seminare i razgovore sa predstavnicima različitih kompanija iz segmenta industrije ambalaže i pakovanja a neki su poput popularne Drupe uradili i korak više i organizovali virtuelni sajam. No, iako je okupio veliki broj izlagača i pratilaca, čini se da nije ispunio očekivanja, barem ne pojedinih dosadašnjih učesnika i posetilaca čije reakcije smo bili u prilici da čujemo i kojima očigledno nedostaje realno druženje i komunikacija i atmosfera sajamskog giganta poput ovog.
Ipak, organizatori, koji su uložili ogroman napor u organizovanje ovog virtuelnog sajma u aprilu 2021, ovim iskorakom su u periodu pandemije omogućili vernim klijentima i pratiocima sajma da ostanu u toku sa novitetima a Nemanja Hadži-Pavlović iz kompanije ProExpo iz Beograda koja tradicionalno zastupa vodeće svetske sajmove iz ambalažne i štamparske industrije za Ambipak magazin kaže da je “virtuelno izdanje sajma Drupa u aprilu 2021. tokom četiri dana okupilo 212 izlagača i 45.000 posetilaca, uz 125 veb-sesija održanih uživo sa prosečno 140 učesnika, ističući uz to da „ovi brojevi pokazuju da je virtuelna Drupa tokom pandemije uspela da stručnjacima iz štamparske branše omogući kvalitetnu platformu za povezivanje, razmenu znanja i generisanje novih poslova“.
Nastavljamo razgovor sa Nemanjom i pitamo ga sa kojim sajmovima vezano za ambalažnu i štamparsku industriju sarađuje i kako je na njih uticala pandemija.
“ProExpo zastupa sajmove Interpack i Drupa koji se održavaju u Dizeldorfu; Interpack svake treće a Drupa svake četvrte godine. Ova dva sajma su vodeće svetske manifestacije u oblastima pakovanja i ambalaže (Interpack) odnosno štamparstva (Drupa), i igrom slučaja oba su bila zakazana za proleće 2020. godine. Zbog pandemije su prvobitno pomereni za proleće 2021. godine, ali je krajem 2020. postalo jasno da ni u 2021. održavanje neće biti moguće.”
“Pored ova dva sajma u Diseldorfu, u oblasti ambalaže, pakovanja i štamparstva zastupamo brojne sajmove koji se održavaju u Aziji i Rusiji pod pokroviteljstvom sajma Dizeldorf. To su Upakovka u Moskvi (25-28. januar 2022), Swop u Šangaju (Shanghai world of packaging, 23-25.11.2021), Pacprocess u Mumbaju (9-11.12.2021), Pack Print u Bangkoku (9-12.2.2022), All in Print u Šangaju (11-15.10.2022), Indoprint u Džakarti (13-16.10.2021).”
Kako su se organizatori prilagodili okolnostima pandemije?
U saradnji sa vlastima su brzo razvili higijenski koncept održavanja sajmova koji je uspešno primenjen na nekoliko fizičkih događaja u jesen 2020. Sada se očekuje da će taj higijenski koncept biti obavezan za sve sajamske manifestacije u narednom periodu na zalasku pandemije. Uz to, organizatori su ponudili digitalne alternative za sajmove koji nisu mogli da se održe, poput pomenute Drupe.
Kada očekujete da će biti moguće ponovo regularno održati manifestacije?
Kao zastupnik dve nemačke sajamske kuće, sajmova u Hanoveru i Diseldorfu, redovno pratim razvoj epidemiloške situacije u toj zemlji. Zahvaljujući ubrzanoj vakcinaciji, brojevi zaraženih korona virusom značajno padaju i organizatori su dobili naznake od pokrajinskih vlasti da će od 1. septembra 2021. manifestacije uživo opet biti moguće. Na žalost, ovo brzo otvaranje za Interpack i Drupune znači mnogo, jer je doneta odluka da se oba sajma vraćaju u svoj redovni ritam. Tako će se naredni Interpack održati u terminu od 4. do 10. maja 2023, a naredna Drupa od 28. maja do 7. juna 2024. godine.
Hadži-Pavlović takođe napominje da je nemogućnost organizovanja i samim tim prisustva na sajmovima za koje su sve više ineteresa iskazivale domaće kompanije (Srbija) dovela do onog manje omiljenog, administrativnog posla vezano za povrat sredstava uloženih u zakup sajamskog prostora i ulaznice, ali kako su u najavi nove manifestacije ProExpo spremno očekuje priliku da zainteresovanim učesnicima pomogne da se konačno predstave na željenim sajmovima.
Za razliku od sajmova koji su imali loš tajming u periodu pandemije, takođe popularan sajam Gulf Print & Pack, Dubai, nastavlja redovnom periodikom od dve godine, te nakon prethodno održanog u maju 2019, najvaljuju sledeći za decembar 2021. koji je bio predviđen za april 2021. U međuvremenu, organizatori su omogućili brojne onlajn sesije i vebinare dok Eurasia Packaging, sajam u Instanbulu pored fizičkog učešća, nudi i tzv. hibrid pristup, kojim omogućuje svima da putem digitalnih kanala isprate sva dešavanja i uspostave međusobne kontakte pre, za vreme i posle manifestacije.
U nastavku donosimo listu termina održavanja pojedinih sajmova a prijave za učešće su za one skorije u toku.
Sajam | Lokacija | Termin |
Interpack | Dizeldorf, Nemačka | 4-10. maj 2023. |
Drupa | Dizeldorf, Nemačka | 28. maj – 7. jun 2024. |
Upakovka | Moskva, Rusija | 25-28. januar 2022. |
Swop – Shanghai world of packaging | Šangaj, Kina | 23-25. novembar 2021. |
Gulf Print & Pack | Dubai, UAE | 14-16 decembar 2021. |
Warsav Pack | Varšava, Poljska | 23-25.novembar 2021. |
Packaging Innovations | Birmingam, UK | 16-17. Februar 2022. |
Pacprocess | Mumbaj, Indija | 9-11. decembar 2021. |
Pack Print | Bangkok, Tajland | 9-12. februar 2022. |
All in Print | Šangaj, Kina | 11-15. oktobar 2022. |
Eurasia Packaging | Istanbul, Turska | 20-23. Oktobar 2021. |
Indoprint | Džakarta, Indonezija | 13-16. oktobar 2021. |