Plastične boce progresivno zamenjuju druge materijale za pakovanje proizvoda za deterdžente; svetska potrošnja plastike za pakovanje proizvoda u sektoru deterdženata za domaćinstvo trebalo bi da raste sa prosečnom stopom rasta od 4,7% godišnje
Prema pisanju analizi italijanskog proizvođača plastične ambalaže SIPA, očekuje se rast plastične ambalaže za pakovanje tečnih deterdženata na globalnom nivou.
Naime, plastične boce progresivno zamenjuju druge materijale za pakovanje proizvoda za deterdžente. Na promene koje se dešavaju na tržištu utiču potrošači svojim izborom jer se više opredeljuju za tečne deterždente iz praktičnih razloga. Sagledavajući široku analizu trenutnog tržišta i procena tržišnog trenda za naredne godine, očekuje se rast plastične ambalaže za tečne deterždente.
Svetska potrošnja plastike za pakovanje proizvoda u sektoru deterdženata za domaćinstvo trebalo bi da raste sa prosečnom stopom rasta od 4,7% godišnje, što je značajno u skladu sa onom zabeleženom u poslednjoj deceniji. Procena za 2022. godinu je 21,3 miliona tona.
Kako se proizvodi menjaju: od praškastih do tečnih deterdženata
Konsolidovani trend tržišta ukazuje na progresivnu zamenu praškastih deterdženata (sa alternativom u obliku tableta ili perlica) sa tečnim deterdžentima, koji se iz očiglednih razloga nude potrošaču u plastičnoj ambalaži.
Svetska potrošnja plastike za pakovanje proizvoda u sektoru deterdženata za domaćinstvo raste.
Analizirajući pojedine zemlje, moguće je videti da su u Sjedinjenim Državama tečni deterdženti dostigli udeo od 80% ukupne potrošnje. Trend je potvrđen i u Evropi i na skoro svim tržištima zemalja u razvoju, gde tečni deterdženti sve više nadmašuju tradicionalne praškove za pranje veša.
U pogledu kvaliteta i efikasnosti, tečni deterdženti imaju manju snagu čišćenja od deterdženata u prahu, jer ne sadrže izbeljivač ili druge rastvarače, ali imaju druge prednosti za potrošače. Pre svega, manje su agresivni na odevne predmete i mekše utiču na unutrašnje mehanizme mašina za pranje veša. Osim toga, zahvaljujući svojoj rastvorljivosti u vodi, pogodni su za pranje delikatne ili obojene odeće, jer ne sadrže izbeljivače i mogu se koristiti čak i na niskim temperaturama.
Prednosti se odnose na dobrobit potrošača jer proizvode manje iritirajućih efekata pri kontaktu sa rukama ili epidermom. Zatim postoji i evolucija u pogledu održivosti životne sredine: progresivno uvođenje više koncentrisanih tečnih deterdženata (takođe u gelu) za kućni veš omogućava da se postigne ista efikasnost sa manje pakovanja: način da se uštedi i na količini proizvoda i dobije smanjenje pakovanja.
Kako će rasti segment plastičnih pakovanja deterdženta?
Najveći rast odnosi se se na zemlje u razvoju, posebno na azijskom kontinentu. Prikazujemo neke podatke o prosečnoj potrošnji po glavi stanovnika u različitim makro-oblastima u svetu, u pogledu korišćenja tečnih deterdženata upakovanih u plastična pakovanja:
Sjedinjene Američke Države su jedna od zemalja sa najvećim prodorom tečnih deterdženata upakovanih u plastična pakovanja.
Zapadna Evropa: 20 – 27 kg / godišnje (Italija je među zemljama sa najvećom potrošnjom deterdženata po glavi stanovnika)
Indija: 2.7 kg / godišnje;
Malezija: 3.6 kg/godišnje;
Filipini: 3.7 kg/godišnje;
USA: 25 – 30 kg/godišnje:
Prosečna globalna brojka iznosi: 16.4 kg/godišnje
Srbija
Po formi proizvoda u Srbiji i dalje prednjači prodaja deterženata u prahu, zatim sledi tečni, gel, i u kapsulama, tabletama…
Prema Nielsen analizi tržišta, objavljenom u Progressive magazinu, doduše, još 2019. godine, najveći udeo u prodaji deterdženata za veš, gledano prema njihovoj formi, ima deterdžent u prahu sa 68,8% vrednosnog i 85,3% količinskog udela, zatim gel sa 12,7% vrednosnog i 6,9% količinskog udela, a sledi tečni deterdžent, koji u prodaji učestvuje sa 10,1% vrednosnog i 6,3% količinskog udela.
Što se tiče trenutne situacije, ukoliko pogledamo popunjenost rafova sa deterdžentima u domaćim marketima, možemo zaključiti da i pored toga što se proizvođači trude da plasiranju inovativna rešenja plasmanom više tečnih deterdženata upakovanih u plastične boce ili kapsule, domaćim tržištem i dalje dominiraju praškasti deterdženti (barem oni za veš).
Pored praćenja ponašanja potrošača i kreiranjem proizvoda modifikacije njihovih potrošačkih navika, izazov za proizvođače deterdženata svakako predstavlja zaštita životne sredine i aktivna briga o količini otpada i odlaganju ambalaže nakon iskorištenog proizvoda.
Izvor: https://blog.sipa.it , www.progressivemagazin.rs
Naslovna fotografija: pikist.com/free foto