ALPLA grupacija je svetski lider u razvoju i proizvodnji plastičnih proizvoda za pakovanje. Osnovana je pre više od 60 godina u Austriji, gde je i dalje sedište kompanije i odakle se proširila na 5 kontinenta i 46 zemalja a grupacija trenutno ima oko 23.000 zaposlenih. Jedna od njih je i Srbija u kojoj Alpla doo posluje od 2004. godine. Za Ambipak magazin, razgovarali smo Miroslavom Mickovićem, generalnim direktorom kompanije ALPLA u Srbiji.
Gospodine Mickoviću, brojke koje smo pomenuli u uvodnom delu su impozantne. Možete li nam ukratko reći šta je to što vas, ALPLA grupaciju razlikuje od ostalih i kako je koncipirano poslovanje?
U našem proizvodnom portfoliju se nalaze sve vrste plastične ambalaže, ali dominatno se sistemski bavimo proizvodnjom boca – odnosno PET pretfomi, boca od HDPE/PP/PET-a, kao i svim vrstama čepova za te boce.
Najveći broj fabrika, preko 140, (od 190 ukupno), se nalazi u Evropi, Centralnoj i Severnoj Americi, sa fokusom širenja poslovanja i na ostale kontinente.
ALPLA je postala globalni lider u proizvodnji tvrde plastične ambalaže, upravo zbog primene inovativnih proizvoda ili inovativnih poslovnih pristupa i rešenja. Od 190 fabričkih lokacija širom sveta, preko 60 su takozvane InHouse fabrike, koje se nalaze na samim proizvodnim lokacijama kupaca, odnosno tik uz njihove linije za proizvodnju, gde uz minimalne troškove i zalihe se proizvodi ambalaža koja je u tom trenutku potrebna kupcu.
ALPLA ulaže minimalno 50 miliona evra svake godine u proširenje reciklažnih kapaciteta i srodnih aktivnosti
ALPLA je lider i u reciklaži, posedujete svoje reciklažne centre. Šta to tačno znači u praksi ?
ALPLA je jedna od vodećih kompanija u primeni reciklažnih plastičnih materijala kroz svoje proizvode, gde se ulaže minimalno 50 miliona evra svake godine u proširenje reciklažnih kapaciteta i srodnih aktivnosti. Svojim aktivnostima na proizvodnji visokokvalitetnih recikliranih materijala, ALPLA promoviše potpunu reciklažu u svim svojim operacijama širom sveta. Trenutno godišnji proizvodni kapacitet ALPLA kompanija za reciklažu širom sveta iznosi približno 203.000 tona rPET-a i 74.000 tona rHDPE-a. Plan je da se ti kapaciteti značajno uvećaju u sledećih 5 godina.
U svim našim kategorijama proizvoda možemo primeniti potpunu cirkularnu ekonomiju ili zaista proizvodnju plastičnih proizvoda od 100% reciklirane plastike skupljenje sa lokalnog tržišta uz primenu svih zakonskih propisa o zaštiti životne sredine i minimalnog uticaja na prirodnu sredinu.
Uvođenje cirkularne ekonomije prvenstveno zavisi od lokalnog tržišta, zakonodavstva, infrastukture i spremnosti kupaca i proizvođača da to primene.
Jedna od ukupno 190 ALPLA lokacija širom sveta je i srpska kompanija nastala 2004. godine u Mladenovcu. Kako je pozicionirana u odnosu na ostale ?
Te 2004. godine ALPLA je kupila Bioplast u Mladenovcu, koji se takođe bavio proizvodnjom plastične ambalaže. Od 2004. do danas je uloženo dosta i značajno je proširen proizvodni portfolio. Tako da fabrika u Mladenovcu predstavlja tipičnu ALPLA osnovnu fabriku (base plant) srednje veličine sa zastupljenim skoro svim tehnologijama EBM, SBM, IM-PRE & IM-CAP. Isto tako treba naglasiti da u Srbiji imamo još jednan InHouse (fabrika u prostorijama kupca) pogon u Rauch-u, u Koceljevi.
Rukovođene fabrikom u Mladenovcu preuzeli ste od januara ove godine, šte će biti glavni fokus vašeg rada u budućnosti i da li planirate uvođenje promena?
Definitivno reciklaža materijala sa srpskog tržišta koje ćemo mi opet koristiti u našoj proizvodnji. Odnosno, investiranje u cirkularnu ekonomiju, gde ćemo pružati našim kupcima i domaćem potrošaču mogućnost korišćenja ambalaže napravljene od reciklažnih materijala.
Da li postoji neka vrsta “specijalizacije” fabrike u Srbiji u odnosu na ostale članice? Iz koje sfere su vaši najveći kupci u Srbiji?
Ne postoji neka izražena specijalizacija, odnosno mi smo fabrika koja proizvodi sve elemente pakovanja za boce i tu je naša glavna prednost – kompletno sistemsko rešenje.
Alpla je apsolutni svetski lider među proizvođačima plastike u količini reciklirane i ponovo upotrebljene plastike
Složićete se sa nama da je segment pakovanja proizvoda vrlo dinamična oblast. Koliko su stalna inovativnost, tehnološki razvoj i kreativnost važni za industriju ambalaže?
Živimo u svetu koji se dinamično menja, sa svim našim potrebama i navikama , samim tim to mora pratiti i industrija ambalaže.
Oni koji to shvate biće ispred drugih, i to se odnosi skoro na svaku kategoriju ili industriju. Odnosno, ako želite da budete lider morate da diktirate trendove i izbacujete nove inovativne proizvode koji osluškuju potrebe tržišta, kupaca i potrošača.
S obzirom na veliku količinu plastičnog otpada, koji preti da ozbiljno zagadi planetu, smatrate li da proizvođači plastike, odnosno, plastične ambalaže treba da prednjače u brizi o zaštiti životne sredine? Na koji način se u kompaniji odnosite ka ovoj tematici?
S obzirom da ozbiljnost situacije u kojoj se nalazimo, svi zajedno, moramo da stremimo ka jednom cilju, to je očuvanje životne sredine i održivo funkcionisanje svetske ekonomije. Naravno da proizvođači plastične amabalaže treba da imaju jedno od vodećih uloga, jer najbolje znamo kako stvari funkcionišu u toj oblasti.
ALPLA je apsolutni svetski lider među proizvođačima plastike u količini reciklirane i ponovo upotrebljene plastike. U tom smislu nastavljamo dalje. Odnosno, u sledećih 5 godina naši prerađivački kapaciteti treba da se povećaju preko 3 puta.
Spomenućemo i PABOCO (Paper BOttle COmpany) – projekat boce od papira gde je ALPLA ušla u zajedničku inovaciju sa nekim od vodećih svetskih igrača u materijalima, dizajnu i tehnologiji; ujedinjeni vizijom da stvore prvu na svetu 100% bio-baziranu papirnu bocu koja se može reciklirati
Naslovna Fotografija: Miroslav Micković – privatna arhiva