Proizvođači različitih proizvoda, a posebno poznatih robnih marki bore se protiv nelojalne konkurencije i falsifikovanja. Ovo je veoma česta pojava kada se radi o popularnim brendovima parfema, zatim prehrambenim i farmaceutskim proizvodima što može biti opasno i po zdravlje
U nameri da se ostvari korist, falsifikuju se različiti proizvodi a najviše hrana, piće, kozmetika, deterdženti, lekovi i suplementi. Kako bi kupac bio u zabludi da kupuje kvalitetan originalni proizvod, njihova ambalaža i oznake robnih marki su takođe predmet falsifikovanja. Falsifikatori idu dotle da organizuju kompletna postrojenja za proizvodnju, sirovine, grafičku pripremu i štamparske mašine za izradu ambalaže i etiketa.
Kompanije zato nastoje da konstantnim unapređenjem i razvojem tehnologija za kodiranje i praćenje, postavljanjem većih standarda u proizvodnji i pakovanju spreče pokušaje zloupotrebe. Tehnologija pakovanja i industrijsko obeležavanje mogu biti ključni u tome.
Krađa, lažno predstavljanje i kopiranje proizvoda nisu samo finansijski problem za proizvođača originalnog proizvoda već su velika pretnja po zdravlje i bezbednost krajnjeg korisnika, pa čak i kada su parfemi i deterdženti u pitanju a koliko su opasni krivotvoreni lekovi, hrana i piće, nije potrebno posebno naglašavati.
„Trend koji primećujemo jeste da se sve više razmišlja o primeni softverskih rešenja putem kojih kupac skeniranjem 2d koda sa proizvoda, ili ukucavanjem serijskog broja u aplikaciju može proveriti poreklo proizvoda, gde i kada je proizveden kao i sve ostale detalje poput nutritivnih vrednosti, datuma proizvodnje i sl. Kod falsifikovanih proizvoda ove informacije neće biti dostupne te je potrošačima jasno da se radi o proizvodu koji nije originalan. GTS Adriatic je u mogućnosti da obezbedi i hardverska, odnosno softverska rešenja za identifikaciju i sledljivost proizvoda čime proizvođači mogu da se izdvoje ne samo od konkurencije već i da otežaju ili potpuno spreče falsifikovanje svojih proizvoda.“ – objasnio je za Ambipak magazin, Mane Žigić, direktor prodaje GTS Adriatic iz Novog Sada, distributera najsavermenije opreme za industrijsko obeležavanje proizvoda.
Zaštita od falsifikovanja luksuznih brendova
Luksuzni brendovi poput poput parfema i kozmetike, masovno su izloženi falsifikovanjima i krađi, a ova praksa nelojalne konkurencije i falsifikatora gotovo da je tradicija. Međutim razvoj tehnologije proizvođači nalaze načine da zaštite svoje proizvode i umanje ii spreče pojavu.
Jedna od najstarijih francuskih parfemskih i kozmetičkih kuća, Guerlain koristi najsavremeniju end-of-line i tehnologiju sledljivosti kako bi sprečila zloupotrebu i falsifikovanje parfema i drugih kozmetičkih proizvoda
Guerlain u svom glavnom proizvodnom pogonu primenjuje najsavremenije tehnologije završnog segmenta pakovanja (end-of-line) kako bi proizvodi spremni za transport i distribuciju biti obeleženi i zaštićeni od falsifikovanja ili krađe. U tome procesu koriste se mašine i robotski sistemi proverenog globalnog proizvođača koji zadovoljava zahteve poznate kozmetičke kuće u pogledu bezbednosti i zaštite od krivotvorenja parfema i drugih proizvoda za negu.
Kako su to postigli?
Kombinovanjem robotskog pakovanja i paletiziranja obrađuje se 60 kutija proizvoda za negu kože u minuti, u četiri formata.
Svaki karton, kutija i paleta označeni su bar kodovima i etiketama koji se čitaju, snimaju i sakupljaju u Guerlain centralnu bazu podataka.
Zahvaljujući savršenoj sledljivosti vlasnik brenda u svakom trenutku, može garantovati poreklo proizvoda i njihove karakteristike pretraživanjem svoje centralne baze podataka i tako može ukloniti sve krivotvorene proizvode koji nisu evidentirani, ili identifikovati bilo koji proizvod distribuiran van sistema.
Logistika koju Guerlain primenjuje na kraju lanca proizvodnje generiše i razmenjuje više od 4.000 informacija po paleti dok u isto vreme održava visok nivo dostupnosti i efikasnosti mašine sa greškama manjim od 1%.
U ovaj proces ugrađen je svaki aspekt označavanja proizvoda, kontrole i zaštite koji je zahtevan od proizvođača i time je tehnologija još jednom pokazala svoju moć.
Šta se još falsifikuje i kako prepoznati „falš“ proizvod?
Industrija luksuznih pića, šampanjca i konjaka takođe primenjuje tehnologiju obeležavanja i sledljivosti zbog njenih mogućnosti praćenja i agregacije, kao i farmaceutska industrija, koja koristi još složenije i strožije obeležavanje i track & trace sisteme praćenja sa označavanjem, praćenjem i agregacijom u realnom vremenu.
U Srbiji je u 2022. godine bilo otkriveno nekoliko falsifikatorskih organizacija. Na meti tzv. „deterdžent mafije“ bili su deterdženti, omekšivači i ostala kućna hemija, zatim, parfemi – zaplenjeno čak 1.053.370 komada ambalaže sa 62 brenda parfema.
Predmet falsifikovanja bila su i alkoholna pića, kao i poznati mleveni keks a otkrivene su kompletne mini fabrike i mašine za pakovanje i ambalažu koja gotovo da se nije razlikovala od originala.
Kako prepoznati krivotvoren proizvod, pitali smo našeg sagovornika, i dobili dragocene savete za čitaoce:
„Pre svega, kupac bi trebalo da obrati pažnju na vidljive neusaglašenosti proizvoda u odnosu na originalni proizvod sa kojim je već imao dodira u prošlosti. Te neusaglašenosti mogu biti sledeće: nivo punjenja boce značajno odstupa od od nivoa punjena na originalnim proizvodima, boja pakovanja ili etikete odstupaju od onog na što je kupac navikao, nedostatak akciznih markica na kafi, alkoholnim pićima, proizvodima od duvana i sl. Pored toga, nešto teže za zapaziti jeste način na koji je obeležen datum pakovanja, serija/lot ili deklaracija. Kod falsifikovanih proizvoda ovi elementi mogu da odstupaju od načina obeležavanja originalnog proizvoda.“ – objasnio je Mane Žigić, direktor prodaje GTS Adriatic.
Pažljivo postupanje potrošača da pri kupovini bira obeležene proizvode sa originalnim etiketama i deklaracijama na proverenim prodajnim mestima i online shopovima, primena savremenih načina kodiranja, obeležavanja i praćenja od strane proizvođača mogu smanjiti pokušaje zloupotrebe.ž
Izvor: Ambipak magazin
Fotografije: Systech by Markem Imaje