Domaći startap Boostowski je napravio digitalnu verziju onoga što menadžer treba da radi
Kada pogledamo rad sa ljudima u maloprodaji, situacija liči na onu poznatu priču o carevom novom odelu – svi vide da nešto nije u redu, da stari način rada ne daje ama baš nikakve rezultate, ali opet ti isti svi ćute i nastavljaju da rade ono, što su radili i godinama unazad.
A izazovi (ili bolje da kažemo: problemi, da ne budemo snishodljivi) top menadžmenta u maloprodaji su ogromni:
Velika fluktuacija ljudi – prosek je došao već na preko 50%. To znači da će maloprodaja, koja zapošljava npr. 100 ljudi, u roku od godinu dana ostati bez njih 50. Koliko je to pogrešno investiranog novca, ne smem ni da izračunam. (Lažem – izračunala sam – ako je bruto plata zaposlenog u maloprodaji cca 5000 Eur godišnje, 50 ljudi u koje je pogrešno investirano čine gubitak od 250.000 Eur).
Novozaposleni, zbog neadekvatnog treninga, predugo ostaju ispod crte profitabilnosti odnosno ispod nivoa kada prodaju toliko, da zarade svoju platu.
Pošto su plate zaposlenih u maloprodaji male, oni se uglavnom ne treniraju, ili je taj trening sveden na par dana godišnje. Zamislite da učite BILO ŠTA par dana godišnje. I?
Zaposleni uče na svojim greškama (čitaj: izgubljenim klijentima). I to je lako izračunati – ako vam je prosečan račun npr. 2500 din, zaposleni, u stvari, vežba na toj sumi.
Treninzi starog tipa (npr. trener dođe i priča kako se prodaje) izvedeni par puta godišnje ne daju povrat investicije.
Zaposleni su sve češće milenijalci – navikli na video sadržaje, sa kratkim obimom pažnje.
Svaka radnja odnosno svaki tim treba trenirati u drugoj oblasti, jer nisu svi podjednako dobri/loši u svemu.
KPI-jevi (ključni pokazatelji uspešnosti) su poznati samo top menadžmentu. A zaposleni dolaze na posao bez ideje šta se od njih traži i kako njihov rad ima veze sa njihovom zaradom i poslovanjem kompanije uopšte.
Analiza gore pomenutih KPI-jeva uglavnom ostaje samo – analiza. A analiza bi trebalo da dovede do aktivnosti za unapređenje zaposlenih.Lakše ih je jednostavno otpustiti.
Menadžeri u maloprodajnim objektima se uglavnom ne bave onim, za šta su plaćeni odnosno onim, što bi dovelo do unapređenja poslovanja.
Imajući u vidu sve ove probleme (namerno koristim ovaj izraz), napravili smo aplikaciju Boostowski. Ona se ponaša kao idealan menadžer prodaje i radi ono, što bi on(a) trebalo da radi:
Na osnovu budžeta kompanije postavi (mesečne, nedeljne i dnevne) ciljeve zaposlenima.
Ciljeve prevede u njima razumljiv jezik – u KPI-jeve, na osnovu čega oni tačno znaju šta treba da rade da bi taj dan dostigli cilj.
Svaki dan izmeri njihovo postignuće, kaže im šta su uradili dobro, a u kojoj oblasti treba da se još unaprede.
Trenira ih u oblastima koje treba da unaprede i proveri novostečeno znanje.
Svaki dan im kaže koliko su ubacili u svoju „korpicu“ za bonus.
Jednostavnije, dakle, nije moglo – napravili smo digitalnu verziju onoga, što menadžer treba da radi da bi razvijao svoje zaposlene u maloprodaji.
Dosadašnja iskustva korišćenja aplikacije su više nego pozitivna. Menadžeri kažu da im mnogo pomaže, jer sada tačno znaju šta da svaki dan rade sa svojim ljudima, zajedno analiziraju postignuće od prethodnog dana i planiraju aktivnosti za sledeći dan.
Raduje ih što sve treninge imaju u svom telefonu, što mogu da vide koliki bonus će dobiti na kraju meseca ako budu dobro radili.
Došlo je, dakle, vreme, da se i sa tim ljudima, koje obično ne primećujemo kada idemo u šoping, neko ozbiljno bavi. Drago nam je što smo to upravo mi.
Biljana Ždrale, CEO Boostowski