Ambipak konferencija, posvećena održivosti, inovacijama u proizvodnji ambalaže i upravljanu ambalažnim otpadom, održana je u petak 11. oktobra 2024 u Privrednoj komori Srbije u Beogradu, čuli se stavovi većine interesnih grupa
Ambipak konferencija 2024, pod naslovnom temom „Ambalaža u svetu koji se menja“, održana je 11. oktobra 2024. godine u Privrednoj komori Srbije u Beogradu. Konferenciju su institucionalno podržali Udruženje za hemijsku, gumarsku i industriju nemetala i Centar za cirkularnu ekonomiju Privredne komore Srbije.
Nakon kratkog pozdravljanja i dobrodošlice od strane urednice Ambipak magazina, Irene Lalić, i Dragana Stevanovića, sekretara Udruženja za hemijsku, gumarsku i industriju nemetala, Privredne komore Srbije, prisutnima se obratila Sandra Dokić, državna sekretarka Ministarstva zaštite životne sredine koja je potvrdila podatak iznet na prošlogodišnjoj Ambipak konferenciji a to je da će depozitni sistem upravljanja ambalažnim otpadom u Srbiji biti uveden, za PET i metalnu ambalažu, tokom 2027. godine.
Dokić je takođe najavila da se fokus javnih politika Republike Srbije u buduće stavlja na održivu ambalažu – kompostabilnu, biorazgradivu, reciklabilnu i recikliranu, rekavši da se radi na izradi novog Programa razvoja cirkularne ekonomije za period 2025-2030 godine. Ovaj Program se biti usvojen u prvom kvartalu sledeće godine a pri njegovoj uzradi biće uključene stručne institucije.
Na kraju svog obraćanja, državna sekretarka je pozvala sve interesne grupe – privredu, institucije, organizacije da se priključe konsultacijama vezano za kreiranje sistema upravljanja ambalažnim orpadom, koje još uvek traju, kako bi se postigao sistem upravljanja ambalažnim otpadom koji je za našu zemlju najprihvatljiviji. Dokić je iznela i podatak da se u Srbiji na tržište iznese preko 400.000 tona ambalaže godišnje, odnosno više od 60 kg po stanovniku. Izlaganje državne sekretarke možete pogedate na linku Ambipak konferencija od 8:47 min
Državna sekretarka se osvrnula na evropsku regulativu i prilagođavanje naše ambalaže EU tržištu kako bi naši proizvodi bili prihvaćeni . S tim u vezi, najavila je izmene Pravilnika o izveštavanju o ambalaži koje bi imale za cilj uvođenje ekomodulacije.
„Potrošači u Srbiji bi trebalo da imaju sve informacije i da sami odaberu da li će koristiti proizvode sa reciklabilnom ambalažom, višekratnom ambalažom ili onom koja nema potencijal za reciklažu.“, istakla je Dokić.
U Srbiji treba da radimo na reciklabilnosti materijala i da težimo prilagođavanju evropskim standardima.
U svom obraćanju Dokić se osvrnula i na javno-komunalna preduzeća i izgradnju infrastrkture, rekavši „da nedostaju adekvatniji podaci o ambalažnom otpadu na osnovu kojih bismo mogli da kreiramo mere ili politike primenjive u praksi.“
Izmenu Zakona o ambalaži, Sandra Dokić je najavila za sledeću godinu. I pozvala sve na praćenje EU regulativa, kojima će Srbija težiti da se prilagođava kroz svoje.
Zajedno do održive ambalaže
Potencijal ambalažnih inovacija sa ciljem postizanja smanjenja količine otpada od ambalaže i ostvarenja ciljeva održivosti, predstavljen je kroz keynote speak Nikole Marinkovića, direktora razvoja u Srbiji i Tomislava Juričića, menadžera proizvodnog inženjeringa, „Zajedno do održive ambalaže“ grupacije Smurfit Westrock, nastale ovogodišnjim spajanjem velikog evropskog proizvođača papirne i kartonske ambalaže Smufit Kappa i američkog Westrock-a. Sada ova grupacija posluje sa više od 500 fabrika za preradu papira i 63 fabrike kartona u 40 zemalja sveta sa prerađenih oko 15 miliona tona starog papira. Fabrika ambalaže, Avala Ada je deo ove grupacije i čime je postala deo inovacijskog ambalažnoh portfolija globalnog proizvođača papirne ambalaže. AquaStop je jedna od inovacija predstavljena na konferenciji, a odnosi se na barijerni papir koji se u potpunosti može reciklirati, idealan za pakovanje i skladištenje prooda koji sadrže određenu vrtu vlage, poput smrznutih proizvoda, voća, povrća, cveća…
Tomislav Juričić se osvrnuo na fabriku kartona iznevši detalje da samo fabrika u Srbiji reciklira 140.000 tona starog papira a od toga se 120 000 vrati na tržište kao reciklirani papir. Predstavio je i investiciju u tretman otpadnih voda, u vrednosti od 5 miliona evra, benefite ovog projekta kako i potencija za nova ulaganja sa ciljem održivog poslovanja i cirkularne ekonomije.
Kompanija Smurfit Westrock je generalni parter Ambipak konferencije 2024.
Vladimir Prokopović, direktor istraživanja i razvoja kompanije Beohemija, predstavio je ovu modernu i tehnološki opremljenu fabriku u Zrenjaninu, za proizvodnju tečnih i praškastih deterdženata, koja u svom sklopu ima i liniju za proizvodnju PET ambalaže. Ovo je investicija koju smo u Ambipak magazinu ispratili u ovom tekstu. Beohemija svoje proizvode plasira na tržište Srbije, zemalja u okruženju i EU.
Panel “Svet ambalaže u svetu koji se menja” – industrija ambalaže je spremna
Prvi panel konferencije bio je posvećen inovacijama u ambalažnim materijalima. Razgovor sa učesnicima vodila je Andrea Radonjić, direktorka za regulatorne politike i odnose sa javnošću za Istočnu Evropu u kompaniji Tetra Pak, ispred Alijanse za cirkularna pakovanja. Mirjana Balog Kormanjoš, viša savetnica Udruženja za hemijsku, gumarsku i ind. nemetala PKS istakla je da u Srbiji 1083 preduzeća prozvodi plastične proizvode od kojih 321 preduzeće ( bez preduzetnika) proizvodi ambalažu a plastičnih proizvoda u vrednosti 1.5 milijarde evra godišnje se izveze. Izvozimo oko 450.ooo tona plastike a uvozimo oko 750.000 tona plastike, od toga je 1/3 plastična ambalaža. Udruženje nastoji da pomaže i usmerava proizvođače pri usklađivanju sa regulativama i suočavanje sa izazovima na putu postizanja održivosti i cirkularne ekonomije. Miroslav Micković, generalni direktor ALPLA DOO Alijansa za cirkularna pakovanja, istakao je da je industrija ambalaže spremna, ali sva rešenja koja postoje sa ciljem postizanja održivih ciljeva su skupa i problem je kako „naterati“ kupce, korisnike ambalaže da ih primenjuju. Potrebna je zakonska regulativa, istakao je Micković.
Održiva ambalaža je skupa, kupci je ne primenjuju jer ne moraju
Nikola Marinković, direktor razvoja kompanije Smurfit Westrock složio se sa tim da je primena održivijih ambalažnih rešenja u Srbiji za sada skupa, ali ima pomaka. Smurfit Westrock je kod pojedinih kupaca u Srbiji uspela da zameni plastične delove ambalaže u kartonske
Drugi segment konferencije bio je posvećen postizanju cirkularne ekonomije. U uvodnom delu, predstavnica kompanije TOMRA Systems, Premijum partnera konferencije, Doinita Mihai, potpredsednica za javne poslove za Jugoistočnu Evropu, predstavila je najnoviju evropsku regulativu kroz prezentaciju „PPWR – pospešuje cirkularnu budućnost“, koja postaje obavezna za sve EU članice i privredu, istakavši da ova Direktiva predstavlja veći izazov od svih prethodnih. Iznela je i podatak da je trenutno 16 zemalja u Evropi primenilo depozitni sistem.
Mihai je ukratko predstavila i tehnologiju kompanije TOMRA koja se bazira na optičkim senzorima implementiranim u uređajima za prihvat prazne PET i metalne ambalaže i koriste se širom sveta. TOMRA uređaji imaju značajnu postavljeni na više od 100.000 lokacija širom sveta i pospešuju.
Panel broj 2 (Iz)Gradimo cirkularnu budućnost
Na drugom panelu bilo je reći o upravljanju ambalažnim otpadom i kako na to gledaju proizvođači i korisnici ambalaže i operateri sistema upravljanja ambalažnim otpadom.
Donita Mihai prenela je pozitivno iskustvo Rumunije, nakon jedne godine od uvođena depozitnog sistema, takodje, istakla je važnost dobro organizovane produžene odgovornosti proizvođača – EPR, kao osnove za uvođenje depozitnog sistema čime bi se maksimizirali efekti upravljanja ambalažnim otpadom. Za uspešno postavljanje sistema upravljanja ambalažnim otpadom u Srbiji, Mihai je preporučila da se intenziviraju razgovori svih zainteresovanih strana i da oni budu transparentni, da se postave isti ciljevi, koristi ista terminologija, motivišu investicije i pre svega, postavi zakonodavni okvir.
Tisa Čaušević menadžerka za javne i regulatorne poslove Coca-Cola HBC, istakavši da se Coca-Cola HBC Srbija zalaže da uvodjenje depozitnog sistema koji vodi privreda, predstavila je koncept Zero-Waste to Landfill projekat koji kompanija Coca-Cola HBC Srbija primenjuje u svojoj fabrici u Batajnici sa namerom da se sav otpad vrati u ponovnu upotrebu ili da se reciklira, čemu uče svoje zaposlene i što može biti pokazna vežba za šire društvo. Govoreći o Izveštaju održivosti Coca-Cole HBC Srbija, Tisa je napomenula da fabrika u Srbiji ne zaostaje za svetom, naglasivši uspeh u smanjenju CO2 emisije gde je cilj da se smanji na 0. U svim punionicama se koriste obnovljivi izvori, u postizacnju cirkularnosti, mnogo pomaže digitalizacija a sistem Coca-Cola HBC i Bambi, u tehnologije su uložilili oko 8 milijardi evra, istakla je Tisa Čaušević koja je govorila i o inovacijama koje kompanije uvodi u svoju ambalažu.
Bojana Perić, generalna direktorka Ekostar paka, operatera sistema upravljanja ambalažnim otpadom sa najvećim portfolijom korisnika, preko 840 kompanija, u čije ime upravlja ambalažnim otpadom, smatra da ciljevi za upravljanje ambalažnim otpadom treba da se spuste na nivo lokalnih samouprava, čime bi se privredi olakšalo ostvarenje ciljeva.
„Privreda je tu da investira, ali joj je potreban siguran partner“, istakla je Perić.
Bojana Perić je naglasila i da je jako važno kako će da izgleda depozitni sistem, kako bi privredna bila spremna na ispunjenje postavljenih ciljeva. Pozdravlja izmenu Pravilnika o izveštavanju o ambalažnom otpadu.
Kud’ plovi ovaj brod? Postajemo li odgovorniji prema budućnosti?
Poslednji panel bio je prilika da na konferenciji istaknemo društvenu-odgovornost kompanija, sagledamo ukratko ESG koncept kao i da postavimo sliku o tome na kojem smo nivou kao društvo kada se radi o očuvanju životne sredine i razvoja svesti svakog građanina, ali i alternatvnim ambalažnim materijalima. Na panelu su učestvovali
Dr Dejan Jovanović, vanredni profesor, upravnik Centra za zelenu ekonomiju, Univerzitet u Kragujevcu, dr Senka Popović, vanredni profesor rukovodilac Laboratorije za ambalažu Tehnološki fakultet Novi Sad Univerzitet u Novom Sadu, Marija Kojčić, rukovodilac korporativnih komunikacija Lidl Srbija i Boriša Petković, osnivač “Čepom do osmeha”, moderatorka je bila dr nauka Aleksandra Gajović ESG ekspertkinja
Na panelu smo saznali i da je Lidl postavio cilj da do 2025. godine smanji količinu plastike u ambalaži svojih brendova za 20% , dok su zajedno sa organizacijom „Čepom do osmeha“, uklonili 90 tona otpada iz prirode, u okviru akcije „Čisto iz ljubavi“.
Ambipak konferencija „Ambalaža u svetu koji se menja“ pružila je uvide u stavove više zainteresovanih strana, kada se radi o ambalaži i upravljanju ambalažnim otpadom – zvanične stavove Ministarstva zaštite životne sredine Republike Srbije, proizvođača ambalaže, velikih korisnika ambalaže, retail lanaca, ekoloških aktivista, operatera sistema upravljanja ambalažnim otpadom, Privredne komore Srbije i obrazovnih institucija.
Simak konferencije