back to top

Anika chocolates: Čokolada upakovana s ljubavlju prenosi iskrenu emociju

Prošlo je vreme formalnosti i nedodirljivosti, ljudi reaguju na neposrednost i dodatnu vrednostza Ambipak magazin, razgovaramo sa Milkom Đurašević, suvlasnicom firme “Anika chocolates” koja se bavi proizvodnjom ručno rađene, dekorativno upakovane čokolade, idealne za korporativne i privatne personalizovane poklone .

Milka Đurašević i Marko Živanović su privatni i poslovni partneri. Kažu da je čokolada odabrala njih i donela im slobodu. Sa druge strane, njihova čokolada s ljubavlju upakovana u kreativno dizajniranu personalizovanu ambalažu prenosi najfinije i najekspresivnije emocije i ostaje zauvek upamćen poklon…

Foto: Milica Mrvić
Interesantno je čuti kako je kod vas dvoje došlo do razvoja poslovne ideje i otkrića da su čokoladni pokloni baš to što vas ispunjava i na čemu želite da zasnujete svoj biznis. Imali ste potpuno druga interesovanja… Da li je čokolada otkrila vas ili vi nju?

Hteli smo svoju slobodu.
Čokolada je bila pomoćno sredstvo na putu do slobode, nismo je tipovali, moglo se zalomiti i nešto drugo. Ali duboko verujem u sinhronicitet i to da je ideja pronašla nas, a ne mi nju. Oboje smo, još kao mali, osećali nepripadnost tipičnom radnom kolektivu, i uopšte, nismo se zamišljali u ulozi radnika. Marko je od najranijeg detinjstva sanjao da postane poslastičar. Ja sam sa druge strane imala podsvesnu averziju prema čokoladi, jer su me deca ceo život ismevala zbog imena. Ishod je takav da je Marko ostvario svoju životnu želju, a ja sam se izmirila sa prošlošću.

Postoji li podela odgovornosti u poslu između vas dvoje, ko je za šta zadužen?

Postoji zvanična podela posla, u okviru firme, na kreativni i tehnički deo, i oba su podjednako izazovna i odgovorna. Marko je zadužen za nabavku sirovine, proizvodnju, pakovanje i završno pakovanje čokolade. Ja upravljam kompletnom administracijom – vođenjem firme i dokumentiranjem procesa proizvodnje ( interna sledljivost ) u okviru HACCP plana, i kreativnim delom – osmišljavam i razvijam buduće projekte, izrađujem grafičke pripreme, fotografišem, pripremam materijal za društvene mreže, komuniciram sa klijentima i saradnicima.

Autentičnost i kvalitet izrade su jedine neprolazne kategorije, koje će uvek biti aktuelne i cenjene.


Vreme u kojem živimo i “gužva” na tržištu nameće potrebu da se pronađe način za izdvajanje od drugih, da se bude korak ispred. Personalizovani čokoladni pokloni su odličan način da se to postigne, šta u tom smislu nudite kompanijama?
Foto: Milica Mrvić

Mislim da je u vremenu opšte apatije, odabir bilo kog personalizovanog poklona, a ne samo čokoladnog, jedan od ključnih faktora koji vas izdvaja na tržištu. Prošlo je vreme formalnosti i nedodirljivosti, ljudi reaguju na neposrednost i dodatnu vrednost. Lepo je kad vam šef pokloni kutiju pralina poznatog svetskog brenda. Međutim, ručno rađena čokolada, proizvedena u Srbiji, na kojoj piše da se koleginici Milici od srca zahvaljujete što 15 godina svog radnog veka provodi u vašem kolektivu i doprinosi uspehu – predstavlja jednu potpuno novu dimenziju. Takvim gestom nemoguće je da čoveka emotivno ne pomerite iz težišta.

Izuzetno držimo do estetike i nećemo raditi ono što nije u skladu sa našim senzibilitetom.


Ko su vaši klijenti? Javljaju li vam se firme ili fizička lica i kako izlazite u susret njihovim zahtevima? 

Prva ciljna grupa Anika Chocolates i neko ko nam je pomogao da se pozicioniramo na tržištu, bila su upravo fizička lica.
Ona su i dalje naši kupci u najvećem broju, saradnja sa kompanijama došla je spontano i neplanski. Verujem da se ljudi identifikuju sa brendom, jer se u njemu ogleda identitet i karakter osnivača. Sa svakim kupcem imam direktnu komunikaciju, koja je zbog prirode posla neposrednija nego inače. Stekla sam utisak da su to ljudi vrlo slični našim prijateljima… Izuzetno držimo do estetike i nećemo raditi ono što nije u skladu sa našim senzibilitetom.
Mislim da to ljudi osete i poštuju. U najvećem broju slučajeva pošalju željene natpise i motive, a sve ostalo prepuste nama, jer nam veruju. Vrlo retko se dešavalo da ne delimo viziju sa kupcem.

Kao portal koji se bavi ambalažom, tema procesa pakovanja nas izuzetno interesuje. Da li sami izrađujete kutije i omote za čokolade ili imate dobavljače? Susrećete li se sa problemima u ovom segmentu?

Odabir i nabavku repromaterijala za kutije, kao i izradu omota za čokolade, radimo sami.
Kutije proizvodi radionica koja je naš dugogodišnji saradnik. U nekoj bližoj budućnosti priželjkujemo autonomiju, jer se svake godine susrećemo sa istim problemom. Naime, u Srbiji postoji jako mali broj majstora koji proizvodi kaširane ukrasne kutije. Radi se o vrlo specifičnom zanatu, koji zahteva umetničke i tehničke sposobnosti, ali i savremene mašine, da bi kvalitet pratio kvantitet. Kod nas su još uvek u upotrebi tradicionalne mašine i većina posla obavlja se ručno. Ljudi nisu upoznati sa procesom izrade jedne brendirane kutije i mahom se javljaju u zadnji čas. Majstor nije u mogućnosti da ispoštuje rok i bivamo prinuđeni odbiti klijenta, što nam nikako ne ide u korist.

Foto: Milica Mrvić
Pored kvaliteta same čokolade, vaša poklon pakovanja privlače pažnju. Kako ste došli do rešenja ambalaže? Od kojih su materijala kutije i ko ih dizajnira?

Smatram da su za lepu i kvalitetnu ambalažu, pored kvaliteta izrade, ključne tri stvari:
1.) Bezbedan i ekološki prihvatljiv materijal.
2.) Skladne proporcije.
3.) Autentičan i promišljen dizajn, kreiran od strane stručnog lica – umetnika.

Za celokupan vizuelni identitet našeg brenda zadužena je Vesna Katanić aka BECHA, grafička dizajnerka i umetnica, angažovana u najvećoj meri na polju ilustrovanja. Vesna je izuzetno cenjena i poznata u umetničkim krugovima širom sveta, kao neko ko je umetnost kolaža podigao na jedan sasvim novi nivo. Pristala je da sarađuje sa nama kada smo bili na samom početku, potpuno nepoznati i neafirmisani. Njena odluka da stavi svoj potpis na našu ambalažu dala je dodatni legitimitet brendu i na tome smo joj posebno zahvalni.
Paralelno sarađujemo i sa njenom rođenom sestrom Tamarom Pešić, takođe istaknutom dizajnerkom i umetnicom. Za nas je to tim koji dobija i ne planiramo ga menjati.

Foto: Milica Mrvić
Koliko pratite trendove u dizajnu pakovanja, imate li sugestije za 2022. godinu?

Za mene je trend kao takav precenjena i davno prevaziđena kategorija.
Skoro sam pročitala jednu sjajnu rečenicu: “Cveće je lepo, ali je lep i zalazak sunca, a te dve stvari nemaju ama baš nikakvu sličnost.”. Mislim da živimo u vremenu kada je procvat kreativnosti u svim industrijama na svom istorijskom maksimumu. Toliko je različih izraza u ovoj branši, jednako lepih i vrednih, da je nemoguće usvojiti jedan trend kao ultimativan. Ipak, smatram da su autentičnost i kvalitet izrade jedine neprolazne kategorije, koje će uvek biti aktuelne i cenjene. Moja sugestija, ne samo za 2022, već i za svaku predstojeću godinu, ticala bi se autentičnijeg pristupa dizajnu i otvorenosti za nešto smelije boje i forme.
Ljudi su se zasitili opštih mesta, poput crne kaširane kutije, sa zlatotiskom na poklopcu i pravougaonikom u osnovi. Isto tako, nepogrešivo prepoznaju pirateriju – “rukopis” omiljenog brenda na tuđoj ambalaži i recikliran materijal sa Pinteresta.

Biti u trendu, za mene znači, biti slobodan i svoj, a ne interpretacija nečega što već postoji.


Naslovna fotografija: Anika Chocolates/ S leve strane: Marko Živanović i Milka Đurašević