Za Ambipak magazin, razgovarali smo sa Tatjanom Vučićević, suvlasnicom kompanije Art-ival doo i brenda Premier čokolade, o ambalaži i procesu pakovanja domaćih vrhunskih čokoladnih proizvoda
Kompanija Art-ival od početka je zauzela svoje mesto na tržištu visokokvalitetnih proizvoda od čokolade, kako ste birali ambalažu u koju ćete pakovati proizvode?
Od početka čokoladnog Premier stvaralaštva, davne 1996. godine ambalaža je bila sastavni deo gotovog proizvoda, tada čokoladnih dražea sa lešnikom, bademom i grožđem kojima smo i započeli pisanje naše slatke priče. Naglašavam da su u vreme kada smo suprug i ja napustili siguran državni posao i pokrenuli privatno preduzetništvo, mogućnosti za dizajn ambalaže, izbor materijala i njenu konačnu izradu bile neuporedivo teže nego danas. Izbor iste bio je prilagođen zahtevima naših tadašnjih klijenata, manjih trgovinskih radnji (STR) po gradovima širom tadašnje Jugoslavije, a kasnije SRJ, SCG, SR čijim smo se zahtevima prilagođavali u skladu sa našim mogućnostima. Najzastupljenija ambalaža u to vreme bila je prilagođena rinfuznom pakovanju gotovog proizvoda.
Kako se kompanija razvijala, tako se širila i paleta proizvoda za tržište, da li je bilo izazova u odabiru ambalaže?
Izazova je uvek bilo, ali nikada ništa nismo prepuštali slučaju već profesionalcima. Obilazeći svetske sajmove pratili smo trendove i prilagođavali se konditorskom svetu, jer smo želeli da Srbiju približimo svetu i svet Srbiji.
Prvu ambalažu sa Premier robnom markom izradili smo u saradnji sa dizajnerima koji su imali iskustva u konditorskoj industriji. Verovali ili ne tada su ručno izradili nacrte za naše proizvode, a izbor materijala je bio najbolji mogući koji se u to vreme mogao nabaviti na našem tržištu, a da je prilagođen pakovanju hrane.
Neću biti skromna ako kažem da su se Premier proizvodi i tada isticali kvalitetom i posebnošću kako ambalaže tako i čokoladnih proizvoda, taj „svetski pečat“ nas je značajno razlikovao od domaćih proizvođača.
Samo da podsetim da u to vreme nisu bili toliko prisutni elektronski mediji, te smo za svaki proces u izradi ambalaže od nacrta do štampanja, morali preći kilometre (u bukvalnom smislu te reči), što podrazumeva sedenje satima sa dizajnerima, praćenje izrade, sugerisanja, izmena “u hodu”, prilagođavanja, itd. kako bismo došli do konačnog rešenja. Sve je bilo mnogo teže i dugotrajnije.
Iz ugla današnjeg posmatranja, kada za pola sata u par rečenica, prosleđenom fotografijom i idejom elektronskim putem sa dva „klika“, završite kompletan posao koji je u to vreme trajao nekoliko nedelja pa i meseci, ovo deluje zaista zastrašujuće i nemoguće, ali bilo je…
Današnji izbor materijala za izradu ambalaže je neuporedivo veći i pristupačniji. Prateći trendove u svetu prilagođavamo se primenjujući evropske standarde, a opet obzirom na to da smo privatno preduzeće, fleksibilniji smo i brži u odabiru materijala, prilagođavanju trendovima i novitetima, u odnosu na naše kolege iz državnih i većih kompanija. I bez obzira na to da li pravimo proizvode za naše prodavnice ili ispunjavamo korporativne zahteve uvek im dajemo poseban pečat premijum kvaliteta, poštujući i negujući spoj srpske tradicije i dobrih ukusa prave čokolade, što nam daje tu prepoznatljivu sliku i posebnost koju ljudi vole i jako uvažavaju.
Možete li u Srbiji doći do željene ambalaže za vaše čokolade?
Isključivo u Srbiji izrađujemo ambalažu za sve Premier proizvode. Obzirom na višedecenijsko postojanje preduzeća Art Ival-a i Premier čokolada, u skladu sa tim imamo i dugogodišnje saradnike iz sveta ambalaže i pripreme.
Da li su pakovanja vaših proizvoda i vaš zaštitni znak? Koju poruku ambalažom želite da prenesete kupcima?
Naravno, u Art Ival-u se oduvek vodi računa i posebna pažnja usmerava na kvalitet u svakom segmentu poslovanja. Veliko mi je zadovoljstvo da istaknem da smo takvim odnosom postigli da su Premier čokoladni proizvodi postali sinonim za KVALITET!
Znači, moj odgovor je da je kvalitet naš zaštitni znak koji šaljemo svojim kupcima i potrošačima. On je glavni “začin” koji dodajemo u svoju čokoladu i kojim začinjavamo sve oko sebe, od načina poslovanja, odnosa prema zaposlenima, klijentima, proizvodima, preko izbora ambalaže i transporta, do poruke koju šaljemo našem krajnjem korisniku.
Složićete se sa mnom da je pakovanje prvo na šta kupac obrati pažnju i što ga privuče ili odbije.
Kupac prvo bira očima, opipa rukama kvalitet materijala i nepogrešivo prepozna kvalitetnu ambalažu, a kada se u istoj nalazi željen i kvalitetan proizvod koji ispuni zadovoljstvom sva njegova čula, to je onda dobitna kombinacija i za kupce i za proizvođače.
Kao što rekoh, Premier proizvodi su premijum kvaliteta i kao takvi moraju biti zapakovani u adekvatnu ambalažu. Imamo sreću da godinama uspešno sarađujemo sa Virtu agencijom, na čijem je čelu velika profesionalka i čarobnica u svetu dizajna, g-đica Vesna Jovanović. Vesna i njen kreativni tim prate svetske trendove, ali imaju svoj pečat koji “utiskuju” uz naše želje, zahteve koji ponekada deluju nemoguće, ali ih nadograđuju svojim nepresušnim znanjem i idejama. Veliko olakšanje i pomoć je kada imate pouzdane i sigurne poslovne partnere, kao što je nama Vesna i njena agencija.
Opišite nam ukratko proces pakovanja gotovih proizvoda u vašoj fabrici. S obzirom na to da je u pitanju prehrambeni proizvod, pretpostavljamo da postoje stroga pravila koja se moraju ispoštovati.
Preduzeće Art Ival i proizvodni pogon Premier čokoladnih proizvoda nalazi se u industrijskom delu Beograda, projektovan je i izrađen po zahtevima evropskog standarda za proizvodnju hrane. Proizvodni pogon i proizvodnja Premier proizvoda sertifikovan je po zahtevima standarda za kvalitet FSSC; ISO 22000. Svi zaposleni radnici u pogonu Art Ival-a obučeni su za rad u odličnim uslovima, a uz redovne interne i eksterne kontrole, laboratorijske analize sirovina, ambalaže i gotovih proizvoda, zdravstvenih kontrola radnika, dovoljan su pokazatelj da profesionalno i ozbiljno pristupamo poslovanju u kojem nema mesta propustima.
Dužina proizvodnje i pakovanja je definisana za svaki proizvod pojedinačno, ali je i kompleksna jer je individualna u zavisnosti od zahteva kupaca, vrste proizvoda i pakovanja, količine, rokova isporuke, spoljašnje temperature koja zahteva posebna vremena isporuke, i raznih drugih parametara koji mogu na finalan proizvod imati uticaja.
Proizvodimo preko 200 različitih čokoladnih delicija, sa akcentom na ručnu proizvodnju i pakovanje gde se svaki komad posebno, i sa velikom pažnjom naših čokolatijera, izrađuje i pakuje. Deo proizvoda je poluautomatizovan, a mali procenat potpuno.
Na koji način brinete da čokolade nesmetano stignu na odredište, kada se radi o ambalaži, tj. na koji način štitite proizvode u procesu transporta?
Kao što sam već pomenula u Art Ival-u je sve jasno propisano i definisano, od prijema sirovina i ambalaže do izlaska gotovih (zapakovanih) proizvoda. A kako bismo obezbedili i siguran transport posebno od trenutka kada Premier proizvode preuzmu iz našeg magacina, na transportnim kutijama se u vidnom polju nalaze jasne zvanične informacije/oznake za manipulisanje istim. Time smo nedvosmisleno ukazali svima koji dolaze u kontakt sa našim transportnim kutijama i proizvodima, o načinu ponašanja, manipulisanja i puštanja u dalji promet Premier proizvoda.
Foto: Art-ival doo