Online trgovina u Srbiji i dalje raste, građani poručuju razne proizvode a ni kupovina svežih prehrambenih proizvoda nije izostavljenja sa liste. Međutim, kako održivo upakovati svežu, domaću hranu, poput svežeg mesa a da zaštićena, neoštećena i mikrobiološki ispravna stigne do poručioca?
Ranije smo već pisali o opštem porastu e-commerce poslovanja, posebno od perioda pandemije korona virusom, i kako to utiče na industriju ambalaže. Pisali smo i o tome kako veštačka inteligencija pomaže velikom Amazonu da minimizira i optimizuje pakovanja sa što manjim utroškom materijala.
Kada se radi o lokalnom tržištu, u poslednjih deset godina i Srbija beleži rast online trgovine a naši građani sve više poručuju i plaćaju putem interneta. Ovo je pre nekoliko dana potvrdio i ministar trgovine Republike Srbije, Tomislav Momirović, rekavši da elektronska trgovina u Srbiji i dalje raste i to u dvocifrenom procentu dok je ukupna vrednost realizovanih transakcija online plaćanjem putem kartica u Srbiji u prošloj godini dostigla iznos od 1,6 milijardi evra, što je 39,13 odsto više nego 2022.
Pored uobičajnih proizvoda koje naši građani kupuju putem interneta, brze hrane, voća, povrća, odeće, obuće, sportske opreme, tehničkih proizvoda i mnogih drugih, na listi su i zdravi domaći proizvoda poput svežeg mesa i jaja. Našim građanima, koji žele da kupe svežu i zdravo uzgajanu hranu – meso i jaja, dostupni su putem aplikacije Meat Your Farmer koja omogućuje kupovinu online i direktnu isporuku do kupca u što kraćem roku.
Kupci često hvale inovativan pristup u Meat Your Farmer pakovanju i kažu da je naš dizajn pravo osveženje u toj oblasti.
„Aplikacija Meat Your Farmer fokusira se na održivost, ruralni razvoj i podršku malim seoskim gazdinstvima, čime postaje jedinstvena veza između grada i zdravih, prirodnih proizvoda sa sela. Naša misija je da pomognemo malim proizvođačima koji uzgajaju životinje bez antibiotika, hormona, lekova i GMO, povezujući ih direktno sa krajnjim korisnicima u gradu, dostavljajući proizvode na kućnu adresu“ objašnjava za Ambipak magazin Andrej Kravčuk, pokretač projekta.
Već na samom početku kreiranja ideje, Andrejev tim se susreo sa izazovom pakovanja.
„Kada sam pokrenuo aplikaciju, tražio sam pakovanja koja bi zadovoljila principe održivosti, ali i imala estetski privlačan izgled. Jer ne možete da prodajete premijum proizvod u običnoj ambalaži.“, kaže Andrej.
S obzirom na to da se radi o online poručivanju i dostavi a ne klasičnoj kupovini u prodavnici ili na pijaci, pored navedenih zahteva, održivosti i estetike, pitanje je bilo i kako dostaviti sveže i osetljive proizvode zdravstveno bezbedne i neoštećene.
„Na tržištu su postojale samo tradicionalne kartonske kutije za jaja, što nije bilo dovoljno. Nakon detaljnih istraživanja i razgovora sa gazdinstvima, odlučili smo da kreiramo sopstvenu kutiju, osmišljenu tako da smanji rizik od lomljenja jaja. Na sugestiju kupaca, uveli smo povratnu ambalažu. Trenutno nam se vraća 70-80% kutija, što doprinosi održivosti. Koristimo karton sa specifičnom štampom, u saradnji sa lokalnom štamparijom. Do sada smo imali minimalne probleme sa lomljenjem, samo u ekstremnim situacijama kada su kutije pale sa visine. Kupci često hvale naš inovativan pristup i kažu da je naš dizajn pravo osveženje u toj oblasti.“
Sledeći izazov sa kojim se tim Meat Your Farmer susreo je kako sačuvati stabilnu temperaturu tokom dostave jer se radi o termički osetljivim proizvodima. Međutim i to je rešeno inovativnim pristupom uz upotrebu tradicionalnih materijala.
„Kako su neki naši proizvodi termički osetljivi, razvili smo rešenje u saradnji sa Woolapack – koristimo kartonske kutije sa ulošcima od vune, koja održava temperaturu, kako toplotu tako i hladnoću, i može se višekratno koristiti. Vuna ima slična izolaciona svojstva kao polistiren (stiropor), ali je održiva i može se reciklirati.“, objašnjava Andrej Kravčuk.
„Poručivanje naših proizvoda ide preko naše web aplikacije, a plaćanje isključivo putem uplatnice ili QR koda“, navodi Andrej.
Za dostavu povrća Meat Your Farmer koristi drvene gajbice, dok još uvek rade na pronalaženju idealne ambalaže za meso koja će zadovoljiti postavljenje standarde. Isporuka se radi po principu last milles delivery, što optimizuje proces i omogućuje i kupcu i isporučiocu da prate tok dostave. Za sada se sveže meso pakuje u plastične kese, zaštićeno vunenim oblogama koje čuvaju propisanu temperaturu. Tim i dalje radi na rešenju za zamenu plastičnih kesa za pakovanje mesa.
Naslovna fotografija: Meat Your Farmer