Piše: Doc. dr Bojana Ostojić, profesorka na Fakultetu za projektni i inovacioni menadžment PMC
Aktivnosti usmerene ka promociji vašeg biznisa ili vas samih na Linkedinu generalno se mogu podeliti u dve grupe: pasivni i aktivni marketing na Linkedinu. U ovom, nakon pademije kada većina stvari funkcioniše online, jako je bitno da ste na ovoj mreži iz više razloga!
Algoritam Linkedin-a promoviše ljude koji postavljaju redovno. Preporučuje se da postavite 1-2 objave dnevno. Linkedin najčešće promoviše one koji postavljaju 3-4 sadržaja dnevno. Ipak, nemojte se zaneti pa staviti kvantitet ispred kvaliteta. Ukoliko često objavljujete, veoma je bitno da vam sadržaj bude kvalitetan.
Pasivni marketing na Linkedin-u podrazumeva ono što većina ljudi radi na ovoj mreži: da jednostavno imate Linkedin profil, povezujete se sa kolegama i drugim profesionalcima, redovno ažurirate svoj nalog i na taj način privlačite pažnju potencijalnih klijenata, kupaca i svih ostalih koji su vam bitne za poslovanje.
Koristeći pasivni marketing na Linkedin-u, možete:
Podići svoju, odnosno vidljivost svojih proizvoda i usluga. Na primer, putem Linkedin pretrage, ljudi mogu doći do vas ili vaše firme i na taj način je “led probijen”. Naravno, to zahteva da vaši profili (privatni i/ili poslovni) zaista budu reprezentativni za vaše poslovanje, a o tome kako se prave i vode profili ćemo se baviti u nekom od sledećih tekstova.
Predstaviti se potencijalnim klijentima i saradnicima. Linkedin je odlično mesto za networking, odnosno povezivanje sa potencijalnim kupcima, klijentima, ali i ljudima koji bi se mogli pridružiti vašem timu, uspešnim ljudima u vašoj oblasti od kojih možete učiti.
Pokazati šta drugi misle o vama. Preporuke su, kao što znamo, najbolji način da kupci dođu do vas, a Linkedin nudi upravo to – da drugi na vašem profilu ostavljaju svoje preporuke i testimoniale, što će sigurno uticati na vašu (online) reputaciju.
AKTIVNI MARKETING
Ažurirajte lične informacije na Linkedinu
Lako je zaboraviti da ažurirate informacije na profilu uvijek kad savladate neku novu veštinu ili dobijete unapređenje na poslu. Ipak, zastarele informacije ne odaju dobar utisak koji ljudi stiču o vama kada vam posete profil. Ljudi mogu pretpostaviti da ste neaktivni ili da niste vredni povezivanja s njima.Takođe, korisnici Linkedina često pretražuju na osnovu ključnih kriterijuma. A ako ne ažurirate redovno informacije, možete biti izostavljeni iz relevantnih rezultata pretrage, jer ljudi često pretražuju po kompanijma, lokacijama, poslovnim pozicijama i slično.
Stvaranje uverljivog sadržaja
Bitno je da sadržaj na vašem profilu ostvari tri stvari:
– Slanje jasne poruke o priči i vrednosti vašeg brenda
– Prikazivanje u relevantnim rezultatima pretraga korištenjem ključnih reči
– Pružanje vrednosti ljudima koji ga pronađu
Najbitniji sadržaj na vašem Linkedin profilu su naslov i rezime. Naslov deluje tako da vam pomaže da obezbedite kontekst i udicu na koju će se posetioci upecati i zadržati.U sažetku bi trebalo biti jasno navedeno čime se bavite i kako možete pomoći svom ciljnom tržištu.
Kad stvarate uverljiv sažetak profila pridržavajte se određenih pravila koji će vam biti od pomoći. Koristite jednostavan i čist jezik, bez žargonizama i akronima, kako bi sadržaj bio razumljiv i jednostavan za čitanje. Naglasite konkretne rezultate koje omogućavate vašim korisnicima i držite se činjenica – ne koristite superlative i uveličavanje. Ne treba tvrditi da smo najbolji u bilo čemu, neka to korisnici sami odluče. Pokažite šta je to drugačije u onome što nudite od onog što već postoji na tržištu i obavezno ostavite svoje kontakt informacije, kao i linkove koji vode na vaš web sajt ili druge profile na društvenim mrežama.
Kreirajte prilagođeni Linkedin URL
URL koji vam je dodeljen na Linkedin-u je uglavnom dug i sadrži čudne kombinacije brojeva. Srećom, moguće je da kreirate prilagodljiv URL po vašoj meri koji ćete koristiti umesto dodeljenog. S prilagođenim URL-om biće lakše da linkujete profil i da vas ljudi pronađu. Idealan Linkedin URL bi bio – Linkedin.com/vašeime, ali ne mora. Samo nemojte da zaboravite da postavite novi URL na sve društvene mreže na kojima ste linkovali vaš profil.
Optimizujte ograničenja broja znakova za mobilne uređaje
Budite sigurni da će sve što postavite na vašem Linkedin profilu, uključujući i fotografije i video snimke, jednako dobro izgledati i na mobilnim uređajima. Takođe, osigurajte i da ograničenje broja karaktera ne utiče na vidljivost informacija koje su najbitnije na „prvi pogled“.
Pretvorite vaše Linkedin posetioce u pratioce
Osobe koje vas ne poznaju koje naiđu na vaš Linkedin profil će vas češće pratiti nego se povezati s vama. Zbog toga je značajno da CTA taster na vašem profilu izmenite u „Prati“ umesto „Poveži se“.Ova mala izmena može rezultirati bržim rastom vaše mreže i većim angažmanom. Plus, kada vas jednom počnu pratiti možete im i lično pristupiti i pozvati ih na povezivanje.
Naglasite svoje veštine
Obavezno na svom Linkedin profilu naglasite jezike koje govorite, volonterski rad, počasti i nagrade, patente i sve veštine koje posedujete. Što više elemenata dodate svom Linkedin profilu veće su šanse da se povežete sa različitim ljudima. Pobrinite se da rangirate svoje veštine tako da tri najbolje budu i najvidljivije.
Pored toga, ljudi će vam često davati odobrenja za različite veštine, čak i one koje ne posedujete. Bitno je da ih pratite i uklanjate one koje vam ne odgovaraju, jer čak i ako ste stvarno dobar “gutač plamena” ne znači da to moraju znati vaši pratioci.
Potrudite se da vas drugi preporuče
Preporuke su forma društvene proverljivosti – one omogućavaju potvrdu od treće strane da ste validan i verodostajan profesionalac. Ukoliko još uvek nemate nijednu preporuku na svom Linkedin profilu, vreme je da ih zatražite. Pitajte profesionalne kontakte i klijente s kojima ste radili da vas preporuče. Kako biste istakli određene aspekte možete ih zamoliti da podele specifične detalje vezane za vaše sposobnosti. Naglašeni dobro obavljeni poslovi će imati više značaja za vas od obične preporuke.
Potrudite se da imate bar 4-5 preporuka, a meta neka vam budu influenseri i ustanovljeni profesionalci. Ukoliko dobijete „siromašnu“ preporuku ili neku koja ne oslikava dovoljno vaše veštine, uvek je možete ukloniti sa svog Linkedin profila.
Potražite konekcije
Za svaku povezanost prvog stepena koju dodate, odmah dobijate stotine povezanosti drugog stepena i hiljade povezanosti trećeg stepena. I ako neka od vaših konekcija lajkuje vašu objavu, sve njihove konekcije će imati mogućnost da to vide. Zato kada ostvarite povezanost sa jednim, proširili ste svoju mrežu sa hiljadama drugih ljudi.
Jedan od najboljih načina da unapredite angažman na Linkedin-u jeste da konstantno širite svoju mrežu povezanosti. To možete postići i povezivanjem svog email naloga, pridruživanjem Linkedin grupama i povezivanjem sa ljudima koji se angažuju kada objavite nešto na vaš Linkedin profil.
Ukoliko želite i da postavite link, postavite ga u prvi komentar umesto u sam tekst, i biće posećeniji.
Uključite i članke u Linkedin sadržaj
Zbog toga što ljudi moraju kliknuti na Linkedin Publisher tekstove koji je u dužoj formi da bi se računalo kao angažman, ne očekujte brojke kao kod video snimaka. Iako će brojevi biti manji, to može biti znak zainteresovanosti vaše publike.
Publisher objave moraju biti promovisane kroz objave poput promocije eksternog sadržaja. Pored toga, postovi Publisher-a se pojavljuju kao veće sličice na vašoj stranici Linkedin profila.
Sarađujte sa drugima
Lajkovanje i komentarisanje objava drugih ljudi može pojačati i angažman na vašem Linkedin profilu tako što ćete stvoriti više konekcija jer će i ljudi van vaše mreže biti upoznati s vašim radom, a i zbog toga što ljudi vole da uzvraćaju.
Što više vrednosti date drugim korisnicima ove društvene mreže, veću vrednost će imati i vaš Linkedin profil. Društvene mreže i jesu zasnovane na principu „društvenosti“.
Pridružite se Linkedin grupama
Linkedin je domaćin hiljadama grupa koje uglavnom vode profesionalci u industriji. Grupe su jedinstvena prilika da se povežete sa različitim ljudima. Imate mogućnost povezati se i sa ljudima koju su dva nivoa povezanosti od vas samo ako ste u istoj grupi. A to je van grupe moguće samo ako imate premium verziju Linkedin-a.
Ove grupe nisu često baš prijateljski nastrojene prema korisnicima, ali kompanije pokušavaju da to unaprede. Ukoliko vam druge grupe ne odgovaraju uvek možete pokrenuti sopstvenu grupu. I ovo vam naravno donosi različite beneficije.
Uđite u diskusiju ili započnite jednu. Nemojte prodavati vaš proizvod, prodajte vašu stručnost.
Ulažite u promociju
Ulaganje u Linkedin promociju je jedan od najsigurnijih načina povećanja angažmana na vašem Linkedin profilu. Možete sponzorisati sadržaj za veću vidljivost ili plaćati personalizovane oglase koji će biti poslati direktno u inbokse drugih korisnika.
Svaki od ovih ovih saveta vam može pomoći na različite načine da izgradite posećeniji profil koji će vam pomoći da ostvarite vaše poslovne ciljeve. Dok implementirate neke od ovih saveta u vođenje vašeg Linkedin profila, obavezno pratite rezultate, kako biste sami uvideli šta najbolje funkcioniše. I naravno, nemojte zaboraviti da je ulaganje vremena i truda veoma bitno!
U narednom tekstu pisaćemo o kreiranju i vođenju kompanijske Linkedin stranice i benefitima iste za poslovanje a sada vas upućujemo na Linkedin stranicu Ambipak magazina i pozivamo da nas zapratite.
Doc dr Bojana Ostojić je profesorka marketinga i digitalnog marketinga na Fakultetu za projektni i inovacioni menadžment PMC. Bojana Ostojić je doktorirala na Fakultetu za menadžment, ekonomiju i finansije u Beogradu u okviru Privredne akademije. Zvanje docenta stekla je 2017. godine a pre toga se skoro dvadeset godina bavila novinarstvom. Učestvovala je na međunarodnim interdisciplinarnim simpozijumima iz oblasti ekonomije, medija i kulture i objavila je više radova iz ovih oblasti. Radila je u poznatim novinskim kućama, gde je mogla svoje stečeno teorijsko znanje praktično da primeni i dodatno se usavrši. Sebe smatra srećnom i privilegovanom osobom, jer radi posao koji iznad svega voli i koji je ispunjava.
Njen životni moto je oslikan u Konfučijevim rečima: „Odaberi posao koji voliš i nećeš morati da radiš nijedan dan u svom životu“.
Naslovna fotografija: Bojana Ostojić/privatna arhiva