Kovid era donela nam je povećanje kupovine preko internet platformi, i to je prema mišljenjima mnogih stručnjaka trend, koji će opstati u budućnosti. Nove navike kod potrošača promenile su pravila i uticale na kreiranje novih standarda za ambalažu u e-trgovini koja sada mora da zadovolji dodatne parametre i na drugačiji način osvoji kupca ali i da istovremeno bude eco-friendly
Zahvаljujući prvoj Ambipak konferenciji Ambalaža u doba održivog razvoja, organizovanoj od strane našeg portala, Ambipak magazin i uz institucionalnu podršku Privredne komore Srbije, održanoj 14. oktobra 2021. godine u Beogradu, pokrenute su dve panel-diskusije, od kojih je prva: Kako da pakovanjem osvojite kupca i pomognete planeti?
Domaćin i moderator panela bio je Aleksandar Zarić, Direktor u oblasti unapređenja poslovnog okruženja, USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj a njegovi gosti Stevan Cvetković, osnivač i CEO startapa gajbica.rs, Ivan Kadić, suosnivač i izvršni direktor britanskog startupa 60seconds i Igor Đoković, Sales Manager IT Division, Elmed doo u obogatili temu iznošenjem svojih poslovnih iskustava i saznanja.
-Sve češće se u diskusijama može čuti povezivanje ambalaže i održivosti, koji su to trendovi i zašto se pojavljuju, tokom ovog panela pokušućemo da ih objasnimo, rekao je na početku moderator panela, Aleksandar Zarić, iz USAID-a, zadužen za projekat saradnje za ekonomski razvoj.
-Kao uvod u razgovor istakao bih dva trenda: održivost i veliki rast e-trgovine. Ukrštanjem ova dva trenda, zbog specifičnosti e-trgovine imamo najavu promena i najavu budućnosti, koja dolazi jer se ova trgovina zasniva na inovacijama u tehnologiji, kao i na bliskom odnosu sa kupcem. Lanac snabdevanja je drugačiji u e-trgovini nego u tradicionalnoj i proizvod se šalje na drugačiji način zapakovan, pogotovo kada je poreklom sa udaljenih destinacija. Ono što je specifično u ovoj vrsti trgovine, jeste da potrošači u najvećem broju imaju prvi susret sa proizvodom preko internet prezentacije, a zatim fizički tek kada dostavljač donese proizvod na adresu kupca, objašnjava Zarić.
Ovom prilikom predstavljen je rad britansko–srpskog startapa „60 seconds“ a jedan od učesnika panela, Ivana Kadića, direktor i suosnivač, predstavio je
-U pitanju je market place, koje funkcioniše na jedan specifičan način, to jest gejmifikuje online šoping. Pratimo dešavanja na tržištu, dajemo predikcije o idealnim cenama proizvoda za brendove, pred velike popuste kroz praćenje navika i želja potrošača, popunjavanjem upita potrošača za određeni proizvod određenog brenda. Poslednja istraživanja ukazuju da na primer 9. do 10. Britanaca kupuje online i to preko mobilnog telefona, što ukazuje da se online trgovina ubrzava, jer se do sada obavljala uglavnom preko desktop računara. Novina je da nova generacija online potrošača očekuje od brendova da budu ekološki osvešćeni i prijateljski nastrojeni prema životnoj sredini, to jest eco-friendly, istakao je Kadić.
Na pitanje moderatora o trendu koji po njegovom mišljenju vrši pritisak na proizvođače sa najrazvijenijih tržišta, Kadić je istakao reciklažu.
O dešavanjima na srpskom tržištu, po pitanju industrije hrane, govorio je Stevan Cvetković, osnivač i CEO startapa gajbica.rs ističući da se povećava kupovina preko ove internet platforme.
-Naša e-komerc platforma pomaže kupcima da lakše dođu do proizvoda lokalnih proizvođača, a sa druge strane, pomaže malim lokalnim proizvođačima da lakše dođu do svojih kupaca. Koliko je za e-trgovinu veoma važna ambalaža, ukazuje činjenica da direktno dolazi na adresu potrošača i da se vraćanjem ambalaže kupac stimuliše da uđe u lanac reciklaže. Obavezali smo se da ćemo sve učiniti da dođe do očuvanja naše životne sredine. Koncept smo započeli razvijanjem market-mesta, gde ćemo omogućiti potrošaču da vraća ambalažu proizvođaču: flaše, tegle, plastičnu ambalažu, gajbice, nagrađujući naše kupce popustima, jer postoji ekonomska opravdanost za to, suština je da svi u tom lancu profitiraju, istakao je Cvetković.
-To je trend reciklaže, da se pakovanja mogu reciklirati kao i ambalaža za isporuku kupcu na adresu. Amazon i Zalando, kao velike platforme za trgovinu, vrše pritisak na manje proizvođače pa čak i na globalne, da što više idu u pravcu reciklaže pakovanja po određenim standardima, tako da sada imamo pojavu kompanija koje se bave isključivo prepakivanjem. U Britaniji se vode velike diskusije o tome da li su pakovanja spremna da u potpunosti budu eco-friendly. Da li idemo totalno u pravcu reciklaže pakovanja ili ka pakovanjima koja bismo mogli da koristimo više puta? Odgovore na ova pitanja možemo očekivati u budućnosti, izjavio je Ivan Kadić suosnivači izvršni direktor britanskog startapa 60 seconds.
U diskusiju se uključi i Igor Đoković, menadžer prodaje IT Sektora Elmed d.o.o, objašnjavajući, koliko je bitno posmatrati ceo lanac snabdevanja kroz sistem održivosti sa osvrtom na tehnološka rešenja kojim njegova kompanija doprinosti ovom procesu.
-Rešenja praćenja proizvoda od etiketiranja proizvoda do krajnje destinacije, omogućavaju kompletnu kontrolu od same proizvodnje do krajnjeg korisnika. Mi smo okrenuti najviše proizvodnim firmama iz raznih industrija. Obeležavamo proizvode, radimo inspekcijski nadzor u samoj proizvodnji, a zatim kroz magacinsko poslovanje. Softverska aplikacija razvijena u našoj kompaniji od strane naših IT stručnjaka je fleksibilna i prilagodljiva situacijama na terenu. Znamo da na tržištu imamo probleme na koje mora da se odgovori i naša aplikacija može da se prilagodi klijentu prateći sve zahteve logističkih procesa. Najveći izazov je u industriji hrane i pića, s obzirom na kratke rokove trajanja, gde morate biti agilni i reagovati brzo na same zahteve tržišta, odnosno ne smete dozvoliti da roba koja je proizvedena danas ostane predugo u samom magacinskom skladištu. Odnosno sama aplikacija navodi operatera da otpremi robu koja najduže stoji u magacinu, odnosno čiji datum proizvodnje najstariji u samom magacinu, čime se optimizuje ceo proces. U današnje vreme svesni smo da je veliki problem radna snaga, kao i kvalifikacija iste. Softverska rešenja uz kolaboratovne robote su definitvno budućnost, jer se određena funkcionalnost može ponavljati bezbroj puta, istakao je Igor.
Zaključaka ovog vrlo zanimljivog panela o uticaju e-komerca na ambalažu bi moglo biti više: neophodnost podizanja svesti potrošača i jasnog informisanja o proizvodu i ambalaži, postupanje sa ambalažom u cilju zaštite životne sredine, komuniciranje vrednosti proizvoda, izgled ambalaže u e-komercu prodaji je drugačiji od dizajna pakovanja u standardnoj trgovini a posebno je istaknuta potreba da se svi parametri tržišta prate na vreme i kontinuirano inovira.
PROČITAJTE JOŠ: SAMSUNG: Razmišljanje van okvira (kutije) – ekološka ambalaža za tv
Svi panelisti su saglasni da je brojne zahteve jako teško zadovoljiti, čak i na najrazvijenijim e-tržištima, a veliki problem nastaje zapravo zbog zastoja u isporuci usled dodatnih prepakivanja i odlaganja otpada. Svi parametri brojnih istraživanja rađenih na ovu temu, a to nam potvrđuju i učesnici panela iskustvom svojih kompanija, ukazuju da korisnik želi eko ambalažu koju nije spreman dodatno da je plati a najviše želi da poruždbina bude isporučena na vreme. Neke kompanije rade na tome da proizvedu ambalažu koju potrošač može da iskoristi nakon primanja poruždbine u neke druge svrhe umesto reciklaže, kao na primer da napravi igračke, kućicu za kućne ljubimce ili policu za knjige.
Panel Kako da pakovanjem osvojite kupca i pomognete planeti? možete pogledati snimku konferencije na našem YouTube kanalu (1:25:00 min).