back to top
Thursday, novembar 21, 2024

Kako smo podsticali građane na reciklažu ambalaže u 2022. godini?

Ambalaža

Da bi podstakle građane na reciklažu, društveno-odgovorne kompanije u Srbiji osmislile su interesantne načine zbog kojih bi vraćanje ambalaže bilo još privlačnije – od popusta na računima, sakupljanja bodova za vožnju gradskim prevozom, do humanitarnih donacija

Očuvanje životne sredine postao je sastavni deo života svakog pojedinca. Klimatske promene svi osećamo, a akcije koje se koje se svakodnevno sprovode na globalnom nivou upravo nas navode na razmišljanje – kako pomoći nama i planeti. Jedan od načina je svakako reciklaža i smanjivanje zagađenja prirode na minimum. Mi vam predstavljamo neke od ideja sa nadom da ćemo podstaći sugrađane na akciju i učiniti sledeću godinu još čistijom i lepšom.

Dobro poznati lanac Lilly drogerija, pred novogodišnje praznike objavio je katalog proizvoda na sniženju. Međutim, na svakoj stranici može se videti natpis ‘recikliraj me’. Kada dođete do poslednje stranice sačekaće vas iznenađenje. Za svaki vraćen katalog od 01. februara do 01. marta 2023. godine kupac će dobiti 15% popusta na račun.

Pametni reciklomati i Pametne prese

Kako bi doprineo zajednici čiji je deo i pomogao u najvažnijoj borbi cele civilizacije, mobilni operater Globaltel u saradnji sa Sekopakom, na različitim lokacijama u Beogradu postavio je reciklomate. Za svaku praznu ubačenu ambalažu dobija se 15 dinara i taj novac se može iskoristiti na tri načina-za korišćenje gradskog prevoza, u humanitarne svrhe ili kupovinu prepaid kredita.

Ukoliko želite da se na kreativan način uključite u proces reciklaže, u deset IDEA i Roda marketa u Beogradu mogu se odložiti aluminijumske limenke u Pametne prese. Time se skupljaju bodovi koji se mogu zameniti za vaučere čime se ostvaruje popust pri kupovini.

Pametni sistem za reciklažu ambalažnog otpada dobio je i grad Zrenjanin pa su tako, u svim IDEA prodavnicama, Roda mega marketima i na 6 javnih lokacija postavljeni pametni uređaji za reciklažu. Odlaganjem proizvoda označenih nalepnicom „Recikliraj“ građani će sakupljati bodove, koje mogu iskoristiti za popuste pri kupovini ili druge robne nagrade.

 „Dobro se reciklažom vraća“- slogan trgovinskog lanca Lidl poziva sugrađane na vraćanje PET i ALU ambalaže kupljene kod njih. Od svake reciklirane ambalaže ovaj trgovinski lanac donira 5 dinara humanitarnoj fondaciji „Budi human“.

Image by Freepik

Do sada ste verovatno čuli za akciju i udruženje „Čep za hendikep“ koja traje deset godina, ali je vredna svakog pomena. Sve što je potrebno da uradite jeste da odvajate čepove od plastične ambalaže i odnesete ih na bilo koju lokaciju gde se nalaze specijalno dizajnirane i prepoznatljive kutije, od Gomex i Maxi trgovinskih lanaca, do mnogih osnovnih i srednjih škola u Srbiji. Od novca koje udruženje dobija, za osobe sa invaliditetom, kupuju se nova ili polovna ortopedska pomagala.

Program „Svaka limenka se računa“ osnovala je Recan fondacija sa ciljem podizanja svesti o potrebi reciklaže limenki, edukacije potrošača i idejom da reciklaža limenki postane uobičajen način ponašanja. Program je namenjen školama, vrtićima i fakultetima u Srbiji, a institucija koja preda najveću količinu limenki, na kraju školske godine može dobiti neku od vrednih nagrada – izlet ili opremanje učionice.

Veliki muzički događaji su takođe mesta na kojima se podstiče reciklaža ambalaže, te su tako prošlog leta na Beerfestu i Exitu, u organizaciji Ball Packaginga, Heinekena, Recan fondacije i Ekostar paka, posetioci mogli da predaju limenke na reciklažu i osvoje zanimljive poklone.

Dok su neke korporacije pojedinačno sprovodile aktivnosti na nivou svojih poslovnih sistema, lokalne samouprave su u saradnji sa lokalnim komunalnim preduzećima, operaterima ambalažnog otpada i pojedinim kompanijama postavljali javne kontejnere za odlaganje i separaciju ambalažnog otpada poput postavljanja staklenih zvona na teritoriji Republike Srbije koje je spoveo Sekopak u saradnji sa NALED-om i GIZ-om i Ekostar Pak u saradnji sa lokalnim samoupravama Bečej i Zaječar.

Zaključujemo da sve veći broj kompanija pokreće inicijativu za prikupljanje iskorišćene ambalaže i njenu reciklažu koje na zanimljiv način animiraju građane i jačaju svest o neophodnosti brige o čuvanju životne sredine i obnavljanju resursa.

Da li će kroz 2023. godinu biti više ovakvih akcija i koliko će vremena biti potrebno da se zaokruži proces i pronađe najbolje rešenje za ambalažni otpad kod nas, ostaje da vidimo. Nadamo da će rešenje biti optimalno i opšte prihvaćeno. Svakako, potrebno je i dalje da se edukujemo i razvijamo dobru praksu privrede i građana.


Izvor: Image by rawpixel.com on Freepik

Najnoviji članci