back to top
Tuesday, January 14, 2025
Ambipak seminar

Reakcije srpskih kompanija na PPWR uredbu: Izazovi i prilike

Ambalaža

PPWR motiviše i srpske kompanije, da se prilagođavaju i kreiraju održivu ambalažu u skladu sa zahtevima Evropske unije, ovo su veliki izazovi ali i prilike za konkurentnost na EU tržištu

Nova evropska uredba o ambalaži i ambalažnom otpadu (PPWR – Proposal for a Packaging and Packaging Waste Regulation) izaziva sve veću pažnju među kompanijama u Srbiji koje posluju u sektoru proizvodnje, trgovine i reciklaže. Iako Srbija nije deo Evropske unije, njen poslovni sektor sve više usklađuje svoje strategije sa zahtevima evropskog tržišta.


Predstavljamo reakcije nekih kompanija koje već sada preduzimaju konkretne korake za usklađivanje sa PPWR-om.

Beohemija: Prilagođavamo ambalažu cirkularnoj ekonomiji i Direktivi EU

Proverili smo šta o najnovijoj evropskoj regulativi (PPWR) za upravljanje ambalažom i ambalažnim otpadom kažu u kompaniji Beohemija iz Zrenjanina. U kompaniji navode da se intenzivno pripremaju na materijalne i nematerijalne izazove primene načela  evropske  strategije  cirkularne ekonomije  i održivog razvoja.

“PPWR (Proposal for a Packaging and Packaging Waste Regulation) posebno nas dotiče kao  kompaniju izvozno orijentisanu ka EU, koja usklađuje svoje poslovanje sa Zelenom agendom u EU (Green Deal) i novim ESG zahtevima (Environmental, Social an Governance report requests).”

“Prilagođavamo primarnu (PET  I PE boce, HDPE  folije,  PP/PE zatvarači) i sekundarnu ambalažu  ciljevima ažurirane Direktive o ambalaži i ambalažnom otpadu kroz kontrolu procesa pakovanja,  reciklažom ambalažnog otpada, proizvodnjom i korišćenjem ambalaže od reciklabilnih materijala. Smanjujemo  ugljenični  otisak  (Carbon  Footprint)  optimizacijom  procesa proizvodnje I odabirom procesne opreme koja zahteva manje  energenata. Projektujemo novu ambalažu sa  manjom gramažom, r-materijalima i refill dopunama.”, kažu za Ambipak iz Beohemije.

U Beohemiji ističu i da su se među prvim kompanijama u Republici Srbiji registrovali kao generator ambalažnog otpada kod Agencije za hemikalije RSrbije i primenili REACH direktivu koja se između ostalog  odnosi  i na upravljanje hemikalijama koje se koriste u proizvodnji primarne ambalaže za detergente.

“Izvršili smo karakterizaciju i uspostavili interni  sistem razvrstavanja  ambalažnog otpada, kao i  predaju  ovlašćenim reciklerima. Sertifikovani smo i ispunjavamo zahteve standarda ISO 14001:2015  Environment Management System.”, napominju u Beohemiji.

Beohemija, Zrenjanin, Foto: PrintScreen PPT Beohemija


Tipoplastika: Fokus na monomaterijalima i digitalnoj transformaciji

Tipoplastika je među pionirima u prilagođavanju evropskim standardima za reciklabilnost ambalaže. Kompanija prelazi na monomaterijalnu polipropilensku ambalažu, što pojednostavljuje reciklažu i smanjuje količinu ambalažnog otpada. Njihov cilj je postizanje održivih rešenja u skladu s PPWR ciljevima.

Tipoplastika se priprema za implementaciju PPWR-a fokusirajući se na razvoj reciklabilnih rešenja. Prelaskom na monomaterijalnu polipropilensku ambalažu smanjujemo složenost i poboljšavamo reciklabilnost. Optimizovanjem nanosa polietilena u kompozitnoj ambalaži smanjujemo ambalažni otpad i olakšavamo reciklažu.

Koristimo RecyClass sertifikovane lepkove i granulate, osiguravajući usklađenost sa evropskim standardima, a u saradnji sa kupcima, implementiramo QR i DataMatrix kodove na nekim rešenjima, podržavajući transparentnost i digitalnu transformaciju. Fokus nam je na implementaciji održivih rešenja u skladu sa PPWR ciljevima za smanjenje ambalažnog otpada i poboljšanje cirkularne ekonomije.“, navodi Marko Stjepić, generalni direktor Tipoplastike.

Foto: Tipoplastika/arhiva


PPWR reakcije: Lidl Srbija – Globalni standardi u lokalnom kontekstu


Kao kompanija koja se bavi maloprodajom hrane, Lidl Srbija KD je svesna odgovornosti i posvećena stalnom unapređenju održivosti svojih proizvoda i pakovanja. Upravo zato aktivno rade na usklađivanju strategije sa najnovijom PPWR uredbom o ambalaži i ambalažnom otpadu.

“Iako Srbija nije deo Evropske unije, smatramo da odgovorno upravljanje ambalažom ima globalnu važnost, te iz tog razloga već primenjujemo ambiciozne ciljeve u vezi sa smanjenjem plastike i povećanjem održivosti naših pakovanja.”, rekli su za Ambipak u Lidl Srbija KD.

“Kroz REset Plastic strategiju Švarc grupe, koja uključuje Lidl, postigli smo značajne korake u oblasti održivosti ambalaže fokusirajući se na smanjenje upotrebe plastike, povećanje reciklabilnosti ambalaže i na korišćenje recikliranih materijala. Uveli smo višekratne kesice za voće i povrće, kao i za hleb u naše prodavnice. Takođe, smanjili smo upotrebu plastike u ambalaži privatne robne marke za oko 30%, kao i značajan udeo reciklata u pakovanjima naših proizvoda. Dodatno, neprestano radimo na optimizaciji naše ambalaže kako bismo obezbedili što veću mogućnost recikliranja i pojačano doprineli cirkularnosti.”

Pomenute korake kompanije Lidl Srbija isptatili smo kroz ranije tekstove na Ambipak portalu.

“Iako PPWR uredba trenutno nije obavezna za nas, odnosno kompaniju Lidl Srbija, nastavljamo da unapređujemo našu strategiju i prakse u skladu sa najvišim industrijskim standardima i globalnim trendovima, u cilju smanjenja ekološkog otiska naših pakovanja i odgovornog upravljanja ambalažnim otpadom. Naša posvećenost održivosti ostaje čvrsta i nastavićemo da doprinosimo očuvanju naše planete kroz inovacije u ambalaži i pakovanjima.”

Prvi korak biće redizajn ambalaže kako bi se zadovoljili stroži zahtevi za smanjenje otpada i povećanje reciklaže – Bojana Perić, Ekostar pak

Ekostar pak: Ključ je u strateškom pristupu

Kao lider u oblasti upravljanja ambalažnim otpadom, Ekostar pak istakao je važnost razumevanja novih pravila i pravovremenog prepoznavanja koraka za prilagođavanje.

„Izazovi koje PPWR uredba donosi za kompanije su višeslojni i zahtevaju strateški pristup. Na osnovu saradnje sa preko 840 kompanija u ovom segmentu, zaključili smo da će ključni zadatak biti jasno razumevanje obaveza prema novim pravilima i pravovremeno prepoznavanje koraka za prilagođavanje. Veća EU tržišta verovatno će prva započeti implementaciju, dok će manja, uključujući naše, usporiti proces dok se ne uspostavi jasna praksa.“, kaže generalna direktorka Ekostar paka, Bojana Perić.

Prema njenim rečima, “prvi korak biće redizajn ambalaže kako bi se zadovoljili stroži zahtevi za smanjenje otpada i povećanje reciklaže, što će zahtevati investicije u nove tehnologije i procese i povećati troškove poslovanja, ali i zahtevati dodatnu edukaciju zaposlenih i jačanje administrativnih kapaciteta za usklađivanje sa kompleksnijim EU standardima”.

„Pojačana konkurencija na tržištu EU zahtevaće dodatne napore za očuvanje konkurentnosti. Iz iskustva, svaki procenat povećanja reciklaže zahteva značajne resurse i dodatne napore. U domaćem kontekstu, izmene Zakona o ambalaži i ambalažnom otpadu, najavljene za narednu godinu, dodatno će zahtevati pažljivu pripremu. Ipak, mislim da ove promene pružaju mogućnost za unapređenje poslovnih praksi, ali zahtevaju temeljitu i promišljenu strategiju prilagođavanja.“, zaključuje Perić.

Smurfit Westrock Avala Ada: Procenjujemo usklađenost ambalaže za PPWR-om

Globani lider u proizvodnji održive ambalaže, Smurfit Westrock kroz globalnu inicijativu Better Planet Packaging i druge alate, svojim partnerima nudi širok spektar ambalaže od papira, talasastog kartona, kartona pa sve do etiketa. Kompanija je kreirala alate za procenu usklađenosti pakovanja sa dolazećim regulativama EU, koji jasno definišu minimalne zahteve za recikliranje i optimizaciju ambalaže, na efikasnost materijala i smanjenje otpada.

“Smanjenje ambalažnog otpada je od suštinskog značaja za Smurfit Westrock Grupu pa samim tim i Smurfit Westrock Avala Adu kao njen deo. Globalne inicijative grupe se primenjuju u svim fabrikama bez obzira da li lokacijski pripadaju EU ili ne. U sklopu evropske Zelene agende, obaveza članica EU je da postanu klimatski-neutralne do 2050. “ objašnjava za Ambipak Nikola Marinković, direktor razvoja Smurfit Westrock Avala Ade.

Na pitanje da li domaće kompanije sa kojima sarađuju prilagođavaju ambalažu novim uslovima poslovanja sa EU u skladu sa zahtevima PPWR-a, Nikola odgovara:

Smurfit Westrock_PPWR_bottle_master
Foto: Smurfit Westrock

“Da, svakako, i to nas motiviše i ohrabruje. Sve je veći broj fabrika, domaćih i članica multinacionalnih grupa koje izvoze u EU i koje svoje proizvode pakuju u ambalažu u skladu sa regulativama iste. Kompanije su aktivne u pronalaženju održivih rešenja pakovanja proizvoda.

Možemo zaključiti da PPWR uredba donosi izazove, ali i prilike za srpske kompanije. Oni koji se na vreme prilagode novim standardima ne samo da će poboljšati svoju konkurentnost na evropskom tržištu, već i doprineti održivijoj budućnosti za sve.

Više o samoj Direktivi pročitajte u odvojenom tekstu.

Najnoviji članci