Pentawards je objavio izveštaj u kojem se identifikuju ključni trendovi koji bi mogli da utiču na dizajn ambalaže 2022. godine, ističu se storytelling, održivost i socijalna pravda.
Naš portal je početkom prošle godine objavio nekoliko članaka o pravcima u dizajnu ambalaže za 2021. godinu u kojima su bili najavljeni trendovi koji se pominju kao takvi i za 2022. godinu. Ovo nas navodi na zaključak da su protekle godine tek “odškrinuta vrata” pojedinim pravcima u dizajnu pakovanja i da će oni defintivno dostići punu afirmaciju u 2022. godini a što možemo zaključiti i iz Pentawards Izveštaja o trendovima za 2022. godinu koji vam donosimo u članku koji sledi.
Pentawards je međunarodna manifestacija dodele priznanja za dizajn ambalaže koja se održava od 2007. godine a njihov Izveštaj o trendovima dizajna ambalaže u 2022, objavljen u decembru 2021. godine oslanja se na uvide u prijavljenih oko 2000 projekata iz 60 zemalja, koje su ocenjivali članovi žirija iz preko 20 zemalja sveta.
Izveštaj, kako navode, otkriva kreativni duh vremena, istovremeno dajući uvid u budućnost, a šta tačno donosi kao zaključak, čitajte u nastavku.
Moć inovacije
Pentawards sugeriše da je inovacija aspekt dizajna kojem potrošači sve više gravitiraju, posebno tokom pandemije COVID-19 ističući uz to, boju kao ključni vizuelni element. Iako je važnost boje u dizajnu ambalaže dobro poznata, neki brendovi pomeraju granice količinom i vrstom boje koja se koristi. Često kombinujući minimalne slike proizvoda sa jarkim bojama, trend smelog, ometajućeg i šarenog dizajna će verovatno rasti, navodi Pentawards.
Inovativni vizuelni i taktilni potencijal ambalaže prepoznat je u tri dalje kategorije trenda: “pakovanje kao platno”, “pakovanje kao ilustracija” i “pakovanje kao transformativno pripovedanje – storytelling”.
PROČITAJTE JOŠ: Mačka – idealna inspiracija za dizajn ambalaže mlečnih proizvoda
Uočen je prekid tradicije da se pakovanje koristi kao podloga za ilustraciju a razvija se trend da se „koristi kao stvarno platno za samu umetnost“. Ovaj trend se posebno ističe u sektoru pića, poput brendova Absolut i Ballantine’s Scotch Vhiski, koji dovode umetnike da dizajniraju pakovanja u ograničenim serijama.
Trend ilustrativnog dizajniranja ambalaže primetili smo i kod nas u Srbiji. Kada se radi o kategoriji pića postoje slični trendovi koje možemo videti kod kraft pivara a u decembru je i kompanija Štark plasirala na tržište pakovanje za Smoki sa streetart ilustracijama. Pakovanje Smokija, umesto zida poslužilo je street artistima da iskažu svoju kreativnost.
Treba napomenuti i još jedan trend uočen tokom 2021. godine čija se afirmacija očekuje i u 2022. a to je ilustracija koja se proteže na više odvojenih pakovanja jednog brenda, čime njegova ambalaža priča priču potrošaču aktivirajući ga na emotivnom nivou i vezujući ga još više za sebe. Pogledajte jedan zanimljiv primer o kojem smo pisali u Ambipak magazinu, ovde.
Uticaj pandemije Covid-19 na dizajn ambalaže
Tim Pentwardsa navodi da je na dizajn pakovanja mnogih proizvoda neizbežno uticala aktuelna pandemija Covid-19 koja je dovela do porasta onlajn kupovine. Proizvod koji se plasira na police marketa i onaj koji se distribuira putem e-trgovine, svojim dizajnom mora da zadovolji dugačije parametre i da pri tom prati ponašanja, navike i afinitete potrošača.
Prilikom dizajniranja ambalaže za e-trgovinu, Pentawards ističe tri ključna elementa: izgled, kako na mreži, tako i kada paket stigne kući potrošača; kako će se ponašati u transportu; i uticaj ambalaže na održivost koja ne bi bila potrebna da je artikal kupljen u prodavnici. Kako se napominje, u budućnosti se očekuje da će još više brendova koristiti ambalažu posebno dizajniranu za onlajn distribuciju kako bi se povećao uticaj proizvoda dostupnih putem e-trgovine.
Prema Pentawardsu, potrošače privlače kreativnost, samopouzdanje i jedinstvenost dizajna.
PROČITAJTE JOŠ: Kako da pakovanjem osvojite kupca i pomognete planeti?
Održivost nije novost, ali je svakako još jedan veliki trend identifikovan u Pentawardovom Izveštaju za 2022. godinu. Ovog puta, u svetlu pandemije i njenih uticaja, sa posebnim fokusom na to da održivost bude očigledna za potrošača putem dizajna. Povezujući se sa trendovima pripovedanja i vizuelne smelosti, brendovi nastoje da svoje napore u pogledu održivosti učine transparentnim za potrošače i održivost uključe u deo koji utiče na doživljaj proizvoda.
U Izveštaju se dodaje se da kategorija održivosti sadrži nove poglede na poznato pakovanje. Istaknuta su dva primera Absolutov prototip Paper Bottle, boca koja je napravljena od 57% papira, i Evian 100% reciklirana PET boca koja ima logo utisnut direktno na bocu, a ne na etiketu.
Reflektujući dizajn – trend ili neophodnost?
Preostali trendovi istražuju društvena pitanja i načine na koje pakovanje komunicira vrednost brenda i promoviše inkluzivnost.
Delimično odražavajući izazove sa kojima su se ljudi suočili tokom pandemije Covid-19, neki brendovi koriste ambalažu da istaknu mentalno zdravlje, podstaknu razgovore ili upućuju potrošače na podršku.
Slično trendovima u vezi sa održivošću, brendovi svoj uticaj jasno pokazuju kroz dizajn. Pentawardsov izveštaj takođe naglašava trend uzimanja u obzir raznolikost potrošača u odnosu na rasu, pol, seksualnost, invaliditet i godine te brendovi postaju inkluzivniji kroz dizajn. Naročito se u ovom segmentu pominje izrada ambalaže koja može proizvod učiniti prilagođenom za slepe dok neki dizajni ambalaže podstiču politički aktivizam i isticanjem određenih tema privlače potrošače kojima su one važne što čini brendove relevantnim faktorom u društveno-socijalnom životu.
U budućnosti se možda, ovi aspekti dizajna neće smatrati trendom već suštinskim i sjedinjenim delom ambalaže, zaključuje Pentawardsov Izveštaj o trendovima dizajna ambalaže u 2022. godini.
Izvor: Pentawards.com
Naslovna fotografija: Depot/Vera Zvereva